Berichten over Schriftelijke vragen

1. Dijk vk.jpg
    Door Wiebo de Vries op 13 oktober 2021

Voortgang Holwerd aan Zee

“Wanneer komt er een moment dat we niet meer terug kunnen met de plannen van Holwerd aan Zee?” vraagt Statenlid Wiebo de Vries zich af. Drie onderzoeksbureaus hebben onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van dit project. Hieruit blijkt dat het ontwerp Holwerd aan Zee, wat nu voorligt, een oplossing is waarbij veel kunstmatige ingrepen nodig zijn. Het is niet realistisch en het plan wordt niet gedragen door de partijen die vergunningen moeten verlenen en die het onderhoud moeten betalen.

Lees meer over "Voortgang Holwerd aan Zee"
  2. Groote Veenpolder Rob de Wind vk.jpg
    Door Wiebo de Vries op 1 oktober 2021

Staten stellen vragen over funderingsproblematiek veenweiden

Wat is de stand van zaken aangaande de verzakkende huizen in het veengebied bij Wolvega? De fundering van deze huizen is zodanig aangetast dat er direct actie nodig is. Acht partijen (GL, PvdD, SP, D66, FNP, PvdA, 50PLUS, ChristenUnie) willen weten of er goed onderzoek is gedaan naar de hoogwatercircuits, die de huizen hadden moeten beschermen tegen de lage waterpeilen in de gebieden ernaast. Ze willen weten wat Gedeputeerde Staten en het Wetterskip gaan doen. Ook willen de partijen duidelijkheid over de afspraken met het Wetterskip rond de financiering van deelname aan het landelijk fonds funderingsherstel.

Lees meer over "Staten stellen vragen over funderingsproblematiek veenweiden"
  3. Rechtbank NN vk.jpg
    cufryslanlogo
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 22 september 2021

Laatste Friese tolk in de rechtbank stopt ermee

Je kunnen uiten in je memmetaal in de rechtbank is een recht. Dit recht staat voor Friezen echter sterk onder druk nu ook de laatste Friese tolk heeft aangegeven er mee te willen stoppen vanwege de te lage vergoedingen. De ChristenUnie maakt zich samen met andere politieke partijen uit de Friese Staten zorgen.

Mirjam Bikker, woordvoerder voor deze portefeuille namens de ChristenUnie in Den Haag deelt onze zorgen. Samen met voormalig Fries Statenlid Romke de Jong (D66) stelt zij vragen in de Tweede Kamer.

Lees meer over "Laatste Friese tolk in de rechtbank stopt ermee"
  4. Asielzoeker vk.jpg
    Lieuwe van der Pol
    Door Lieuwe van der Pol op 27 augustus 2021

Creëer extra plekken om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen

De capaciteit die het COA heeft om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen, staat mede door de situatie in Afghanistan onder grote druk. Er moeten snel extra plekken komen om vluchtelingen op te vangen. Het demissionaire kabinet heeft de Commissaris van de Koning (CvdK) en het college van Gedeputeerde Staten (GS) daarom een brief gestuurd. In de brief wordt dringend verzocht om snel door te geven of er in Fryslân extra plek is om asielzoekers en vergunninghouders op te kunnen vangen. De Friese Statenfracties van de PvdA, GrienLinks en ChristenUnie willen dat er snel gehoor wordt gegeven aan de oproep van het kabinet. De fracties zien graag dat GS en de CvdK, in zijn rol als Rijksheer, een actieve rol pakken om voor extra opvanglocaties te zorgen. Daarom hebben zij schriftelijke vragen gesteld.

Lees meer over "Creëer extra plekken om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen"
  5. Vuurtoren vk.jpg
    2. Matthijs de Vries
    Door Matthijs de Vries op 26 augustus 2021

ChristenUnie stelt vragen over inzet van corona herstelpakket in Noord-Fryslân

Noord-Fryslân blijft achter met het herstel van de economie ten opzichte van de andere regio’s in Nederland. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek (CBS). De fractie van de ChristenUnie wil van het college van Gedeputeerde Staten weten welk effect de steunmaartregelen uit No & Moarn II hebben gehad op Noord-Fryslân en ook specifiek de Waddeneilanden. “Bij het vaststellen van het tweede herstelpakket hebben wij gericht aandacht gevraagd om middelen in te zetten, waar de krimp het grootst is en de veerkracht het minst”, zegt ChristenUnie Statenlid Matthijs de Vries.

Lees meer over "ChristenUnie stelt vragen over inzet van corona herstelpakket in Noord-Fryslân"
  6. Bus Kootstertille vk.jpg
    2. Matthijs de Vries
    Door Matthijs de Vries op 31 maart 2021

Houd Fryslân bereikbaar

Houd Fryslân bereikbaar, met die oproep stellen ChristenUnie, Partij van de Arbeid, CDA en FNP schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Op 30 maart hebben de Statenfracties kennis genomen van het transitieplan openbaar vervoer. Dit plan is opgesteld op verzoek van het Rijk, waarin een aantal scenario’s worden geschetst voor het openbaar vervoer in Fryslân. De Statenleden vragen naar het perspectief voor de reiziger voordat de bezuinigingen worden doorgevoerd.

Lees meer over "Houd Fryslân bereikbaar"
  7. Grutto.jpg
    Door Wiebo de Vries op 12 februari 2021

Zorgen over nieuwe regels weidevogelbeheer

Via LTO Noord is naar buiten gebracht dat de provincie werkt aan nieuwe regels voor handhaving van de zorgplicht voor weidevogels. Deze regels zorgen voor onrust bij boeren. De ChristenUnie krijgt ook vragen van leden over deze nieuwe regels. Door het stellen van schriftelijke vragen wil de fractie weten of er overleg is geweest met het werkveld.

Lees meer over "Zorgen over nieuwe regels weidevogelbeheer"