Berichten over Water

cufryslanlogo
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 19 juli 2023

Schriftelijke vragen over bevaarbaar maken Jorwerter Feart

‘Hoe de boot verdween uit Jorwert’, zou een mooie titel kunnen zijn voor een nieuw boek. De Jorwerter Feart is overwoekerd door waterplanten en daardoor onbevaarbaar geworden. Een vriendengroep uit Jorwert wil dat gemeente of It Wetterskip actie onderneemt. Dat blijft tot nu toe uit. ChristenUnie stelt samen met meerdere partijen uit Provinciale Staten schriftelijke vragen over dit onderwerp.

Lees meer over "Schriftelijke vragen over bevaarbaar maken Jorwerter Feart"
  2. Fochteloërveen
    Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
    Door Matthijs de Vries op 31 mei 2023

Concept Fries Programma Landelijk Gebied

Hoe houden we het Friese platteland vitaal? Welke keuzes zijn daarvoor nodig? In het concept: 'Fries Programma Landelijk Gebied' komen een heleboel vraagstukken bij elkaar. Zoals natuurherstel, biodiversiteit, klimaat, waterkwaliteit, sociaal-economische vitaliteit en landbouw. Het plan moet ervoor te zorgen dat Fryslân de doelen haalt die we met elkaar hebben afgesproken. De ChristenUnie vindt het concept FPLG een goede eerste aanzet maar nog wel vrij algemeen.

Lees meer over "Concept Fries Programma Landelijk Gebied"
  3. Plezierboot
    Door Lieuwe van der Pol op 25 januari 2023

Schriftelijke vragen over dichtslibben vaargeulen

We staan aan het begin van een nieuw vaarseizoen, waarin we onze gasten op het water ook welkom heten. De ChristenUnie vraagt opnieuw aandacht voor het toenemende slibprobleem op de Friese meren. De provinciale fractie stelt schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Statenlid Lieuwe van der Pol wil van het college weten wat de stand van zaken is, op een eerder gedane toezegging van het college.

Lees meer over "Schriftelijke vragen over dichtslibben vaargeulen"
  4. Plezierboot
    Door Lieuwe van der Pol op 22 juni 2022

Aandacht voor toenemend slibprobleem Friese meren

De watergebonden ondernemingen in Woudsend ondervinden veel last van slib dat vanuit het Koevordermeer en Slotermeer richting het Heegermeer beweegt. De haven in Woudsend slibt regelmatig dicht. ChristenUnie Fryslân spreekt deze bedrijven tijdens de Steatemerk in het provinciehuis. De fractie vraagt aandacht voor het slibprobleem tijdens de Statenvergadering van 22 juni jl.

Lees meer over "Aandacht voor toenemend slibprobleem Friese meren"
  5. wateropslag-spannenburg-vitens vk.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 15 december 2021

Kaderrichtlijn Water en Regionaal Waterprogramma

Schoon water speelt een grote rol in ons leven: als drinkwater, voor de watervoorziening van de landbouw en daarmee voor onze voedselvoorziening, voor natuur en biodiversiteit in brede zin. Provincie en waterschap werken al jaren aan schoon water. Dat levert wat op, maar we zijn er nog niet. Er zijn aanvullende maatregelen nodig om de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) doelen te halen. De ChristenUnie heeft zich eerder al uitgesproken over het belang van de KRW. “Het doet zeer dat de doelen in 2027 niet gehaald gaan worden”, zegt Statenlid Lieuwe van der Pol.

Lees meer over "Kaderrichtlijn Water en Regionaal Waterprogramma"