Berichten over Duurzame energie

cufryslanlogo
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 29 november 2023

Werkbezoek zonnestroom-project in Oosterwolde

Met oog voor het landschap en de lokale gemeenschap is het zonnepark in Oosterwolde gerealiseerd. Tijdens een werkbezoek op woensdag 29 november zien we hoe de parken ingepast zijn in het landschap. De zonnestroom van het zonnepark in Oosterwolde wordt gebruikt om groene waterstof op te wekken. Op het zonnepark staat een pilotinstallatie die duurzame stroom gaat omzetten in groene waterstof, SinneWetterstof.

Lees meer over "Werkbezoek zonnestroom-project in Oosterwolde"
  2. Zonnepanelen op land vk
    Door Wiebo de Vries op 26 januari 2022

Energieprogramma weinig concreet

We gebruiken iedere dag energie; om onze huizen te verwarmen, onze telefoons en laptops te kunnen gebruiken, onze auto’s te laten rijden, om eten klaar te maken en nog meer. De verwachting is dat we de komende jaren meer energie gaan verbruiken. Hoe laadt Fryslân zich op voor de toekomst? Het Energieprogramma laat zien op welke wijze de provincie een bijdrage wil leveren aan een duurzame toekomst. De ChristenUnie is teleurgesteld over de inhoud van dit Energieprogramma. Er worden weinig tot geen doelen gesteld en als ze al gesteld worden zijn ze niet concreet. Aan het begin van de Statenvergadering stelt Wiebo de Vries voor om dit onderwerp van de agenda af te halen. “Het Energieprogramma wat nu voor ligt, is nog niet af”, zegt hij.

Lees meer over "Energieprogramma weinig concreet"
  3. Stroommast vk.jpg
    Door Wiebo de Vries op 23 juni 2021

Vragen over stop op teruglevering energie

Netbeheerder TenneT kondigt 10 juni jl. een stop op teruglevering aan energie aan. Wat betekent dit voor de vergunde aanvragen voor het opwekken van duurzame energie? In hoeverre loopt de Regionale Energiestrategie vertraging op? De fractie van de ChristenUnie wil van het college weten of zij dit niet hebben zien aankomen. “De signalen dat het net vol zit zijn er al een tijdje”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. “Dus waarom is dit niet meegenomen bij de plannen van de RES?” vraagt hij aan het college van Gedeputeerde Staten.

Lees meer over "Vragen over stop op teruglevering energie"
  4. Zonnepaneel vk.png
    Door Wiebo de Vries op 26 mei 2021

Energie opwekken én terugleveren

De ChristenUnie wil dat het college van Gedeputeerde Staten zo snel mogelijk in overleg gaat met de netbeheerder over het stroomnet. “Op sommige plekken is het stroomnet zo vol dat bedrijven geen duurzame energie terug kunnen leveren, dat werkt ontmoedigend”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. Hij wil dat er zo snel mogelijk een oplossing komt. Tijdens de bespreking van de Regionale Energie Strategie (RES) brengt hij dit knelpunt naar voren.

Lees meer over "Energie opwekken én terugleveren"