Berichten over Cultuur

1. Planetarium
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 1 november 2023

Werkbezoek Planetarium en museum Martena

Het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium en Museum Martena positioneren gezamenlijk de stad Franeker als Historische Academiestad. Franeker is in ‘It Ferhaal fan Fryslân’ het centrum van de academische geschiedenis en wetenschap. Tijdens een kennismakingsbezoek op woensdag 1 november jl. worden de Statenleden geïnformeerd over de samenwerking en de behaalde resultaten.

Lees meer over "Werkbezoek Planetarium en museum Martena"
  2. Omrop Fryslân gebouw
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 28 oktober 2022

Werkbezoek Omrop Fryslân

“Wij willen een verbinder zijn”, zegt Houkje Rijpstra, directeur-bestuurder van Stichting Omrop Fryslân. “De Fryske mienskip ferbine”. Samen met hoofdredacteur Ingrid Spijkers nodigt ze de Statenfracties uit voor een gesprek over het belang van de Friese Omroep voor de Friese taal en cultuur. Ook de financiële steun van de provincie komt aan de orde. De fractie van de ChristenUnie gaat op vrijdag 28 oktober op bezoek bij Omrop Fryslân in Leeuwarden.

Lees meer over "Werkbezoek Omrop Fryslân"
  3. IJsselmeerkust
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 31 augustus 2022

Werkbezoek IJsselmeerkust

Van Lemmer tot aan de kop van de Afsluitdijk zijn er veel bezienswaardigheden. Door de provincie zijn alle verborgen schatten in beeld gebracht. Samen met de Statenleden maken we woensdag 31 augustus een bus- en fietstocht langs de kust die rijk is aan cultuur en erfgoed.

Lees meer over "Werkbezoek IJsselmeerkust"
  4. Brandaris
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 27 augustus 2022

Werkbezoek culturele instellingen Terschelling

De provincie Fryslân stelt elk jaar subsidie beschikbaar in het Iepen Mienskipsfûns. Dit fonds is bedoelt om initiatieven van inwoners in Fryslân verder te helpen. Tijdens een werkbezoek aan Terschelling op zaterdag 27 augustus bezoeken we de Protestantse Gemeente ET-10, het Bunkermuseum en Museumreddingboot Terschelling. Hendrik van der Wielen, bestuurder bij ET-10 leidt ons rond langs diverse projecten op Terschelling.

Lees meer over "Werkbezoek culturele instellingen Terschelling"
  5. Fries Museum vk.jpg
    Lieuwe-CU-Statenfractie-VK 123 (2).jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 17 februari 2021

Onderzoek verdeling cultuurgelden

Al lange tijd maakt Statenlid Lieuwe van der Pol zich zorgen over de uitwerking van het nieuwe kunst en cultuurbeleid van de provincie Fryslân. Met het nieuwe beleid “Nij Poadium” is de subsidiepot opnieuw verdeeld. Hierdoor zijn een aantal musea in financiële problemen gekomen. De ChristenUnie wil dat de subsidieverdeling onder de loep genomen wordt.

Lees meer over "Onderzoek verdeling cultuurgelden"

Labels: