Berichten over Gebiedsontwikkeling

Douwe van Oosten
    Door Douwe van Oosten op 7 februari 2024

Werkbezoek gebiedscommissie Aldeboarn - De Deelen

Hoe is het mogelijk om in een veenweidegebied in het ‘Lege Midden’, met in eerste instantie opgaven als bodemdaling en CO2-uitstoot, een gebiedsproces op gang te brengen wat integraal het gehele gebied verbetert? Tijdens een Statenbreed werkbezoek krijgt de fractie van de ChristenUnie inzicht in het verleden, de successen en de toekomst met haar knelpunten van het gebiedsproces Aldeboarn- De Deelen.

Lees meer over "Werkbezoek gebiedscommissie Aldeboarn - De Deelen"
  2. Windmolen
    Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
    Door Matthijs de Vries op 20 april 2022

Op zoek naar nieuw perspectief Hegewarren

Sinds de inpoldering in de jaren ‘70 is de Hegewarren ruim een halve meter gezakt. Het huidige waterbeheer en landgebruik biedt daarmee geen duurzaam toekomstperspectief. Provinciale Staten hebben in 2019 besloten om opdracht te geven voor het verkennen van een nieuwe inrichting van de Hegewarren. De voorgenomen gebiedsontwikkeling, met hogere waterpeilen, heeft ingrijpende gevolgen voor de huidige bewoners en gebruikers van de Hegewarren. Tijdens de Statenvergadering liggen er twee varianten voor: ‘Polderaquarel’ en ‘Open en natuurlijk’.

Lees meer over "Op zoek naar nieuw perspectief Hegewarren"