Het Goede Leven van het Friesch Dagblad
Er is meer behoefte aan verdieping, achtergronden en bezinning. Het Friesch Dagblad wil daarin investeren en haar positie versterken als christelijke krant. Tijdens het ondernemersontbijt op 11 juni vertelt Ruth Peetoom over het belang van verschillende invalshoeken in de media en ‘Het Goede Leven’.
Ruth Peetoom is sinds kort uitgever van het Friesch Dagblad. Ze heeft als opdracht gekregen om de identiteit van de krant te versterken. Dit wil ze gaan doen met een nieuw digitaal platform: ‘Het Goede Leven.’ De lezer vindt hier meer verdiepende verhalen. Ook wil ze lezers buiten de provincie Fryslân bereiken.
Net als iedere andere krant heeft het Friesch Dagblad te maken met een afname van krantlezers. ‘Als je de krant niet kent dan pak je die ook niet,’ zegt Ruth. Tegenwoordig komt het nieuws binnen via andere kanalen en is het nieuws meestal gratis. De krant moet wel winstgevend zijn. Informatie moet sneller beschikbaar zijn en het nieuws is meer gericht op hypes. Journalisten worden in twijfel getrokken. Ondanks dat merkt Ruth dat daar een kentering in komt. Journalistiek wordt weer meer serieus genomen.
‘Of de krant in de verre toekomst nog gedrukt wordt?’ vraagt één van de ondernemers. ‘Ja,’ zegt Ruth. ‘De krant blijft bestaan. Mensen willen iets in handen hebben en nieuws zullen we blijven vastleggen, dat is één ding wat zeker is.’ Ruth kan het iedereen aanbevelen: ‘Met de krant wordt je wereld groter.’
De ChristenUnie organiseert elk kwartaal ergens in de provincie een ondernemersontbijt om met ondernemers in gesprek te gaan. Waar maken zij zich zorgen over, waar zien zij kansen? Bent u ondernemer en wilt u deelnemen aan het ontbijt? Dat kan. Meldt u dan aan bij de fractie: christenunie@fryslan.frl