ChristenUnie: Geen opslag van kernafval in Noord-Nederland

kerncentrale-borselemaandag 01 september 2014 14:29

De ChristenUnie verzet zich fel tegen een mogelijk voornemen om radioactief kernafval te bergen in lege zoutkoepels in Noord-Nederland. De ChristenUnie Statenfracties van Fryslân en Groningen hebben ervoor gezorgd dat de provincies zich uitspreken tegen opslag van kernafval in de Noordelijke bodem. Kamerlid Carla Dik-Faber heeft Kamervragen gesteld aan minister Kamp.

‘We willen een heldere uitspraak van de provincie Fryslân dat we hier geen ondergrondse opslag van kernafval willen. We maken ons hier ernstig zorgen over omdat er veiligheidsrisico’s aan zijn verbonden. Daarnaast is er nog weinig bekend over de gevolgen op lange termijn van opslag in zoutkoepels’, aldus fractievoorzitter Anja Haga.

De ChristenUnie vindt dat er een uitvoerig maatschappelijk debat plaatsvinden over de wenselijkheid van opslag van kernafval in de zoutkoepels. ‘Het publieksdebat hierover moet ook in Fryslân en Groningen plaatsvinden, waar de specifieke locaties in beeld zijn, en niet alleen in Amsterdam en Den Haag zoals nu het geval is. De inwoners van Noord-Nederland moeten de kans krijgen zich hierover uit te spreken’, zegt Haga.

Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie (LAKA) publiceerde eind augustus een rapport over de zoektocht naar locaties voor berging van radioactief afval. Belangrijkste conclusie is dat de zoutkoepels in Noord-Nederland de belangrijkste kandidaten voor eindberging zijn en blijven. Dat betreft koepels in Onstwedde, Ternaard en Pieterburen. Noord-Nederland is aangemerkt als een economische krimpregio, wat bijdraagt aan de keuze voor de locatie van de eindberging van radioactief afval.

De motie in de Staten van Fryslân waarin Fryslân zich uitspreekt tegen de berging van radioactief kernafval, kreeg brede steun van de Staten. Alleen VVD, PVV en de fractie Van der Galiën stemden tegen de motie.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2014 09-01 SV opslag kernafval in Friese bodem (1)38,1 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
2014 24-09 Motie Vreemd Opslag kernafval (1)47,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
antwoordbrief aan CU over kernafval 20140923158,5 kBapplication/pdfdownload