Mobiliteit
Voor een leefbare provincie is goede bereikbaarheid van cruciaal belang. Die bereikbaarheid staat erg onder druk. In coronatijd is het openbaar vervoer teruggelopen en zijn dienstregelingen ingeperkt.
De ChristenUnie Fryslân ziet goed openbaar vervoer als basisvoorwaarde voor de leefbaarheid. De provincie heeft hierin een grote verantwoordelijkheid.
Busconcessie
Met een nieuwe concessie op komst is het van belang om innovatie aan te jagen. Bijvoorbeeld door verenigingen van dorpsbelangen en individuele inwoners uit te dagen om met innovatieve ideeën te komen om het OV te stimuleren. Daarnaast willen wij mobiliteit-hubs stimuleren met oplaadpunten voor auto en fiets en pakkethubs.
Fryslân-Fytslân
Fietsen is gezond en het draagt wezenlijk bij aan de verduurzaming van de mobiliteit. De ChristenUnie heeft de ambitie om van Fryslân de fietsprovincie van Nederland te maken. Wij investeren in uitbreiding van fietssnelwegen en verder fiets infrastructuur. Om het gebruik van de fiets te stimuleren investeren wij in betere voorzieningen voor de fiets op stations en hubs en blijven wij het gebruik van de OV-fiets en deelfiets aanmoedigen. De ChristenUnie is voorstander van het stimuleren van de fietshelm op de (elektrische fiets), wij richten ons hierbij met name op kwetsbare doelgroepen.
Friese wegen
De Friese weg-infrastructuur is grotendeels voltooid en het onderhoud van onze wegen is op orde. Bij vervanging en onderhoud van wegvakken willen wij fluisterasfalt om het woonplezier van inwoners te vergroten. Een aandachtspunt blijft de weg Leeuwarden - Sneek. Opwaardering van deze weg heeft onze voorkeur boven een nieuw tracé.
Railinfrastructuur
De railinfrastructuur is voor Fryslân minstens zo belangrijk als het wegennet. Wij maken ons zorgen over de spoorverbinding naar de Randstad. Die verbinding is van essentieel belang. Daarom blijven wij inzetten op het behoud van vier treinen per uur tussen Leeuwarden en Zwolle en de realisatie van station Werpsterhoeke. Wij willen dat treinen bij grote schaatsevenementen stoppen bij station Heerenveen-Thialf. Ook zijn wij groot voorstander van de ontwikkeling van de Lelylijn. Deze lijn stelt meer mensen in staat om in onze provincie te wonen en/of te werken en leidt daarmee tot versterking van de Friese economie.
De vervanging van de HRMK-brug bij Leeuwarden door een spooraquaduct is een stap dichterbij gekomen doordat het rijk een bijdrage van 75 miljoen euro heeft toegezegd. Wij willen dat hierover spoedig een definitief besluit wordt genomen en dat het spooraquaduct wordt gerealiseerd.
Goederenvervoer over water
Wij willen het vervoer van goederen over het water stimuleren en het vervoer over de weg verminderen. De provincie kan hierin een sturende rol vervullen door een nieuwe visie op de (elektrificatie van de) binnenvaart te ontwikkelen, anticiperend op toekomstige eisen. De tijd is er rijp voor: de opwaardering van het Prinses Margrietkanaal is ver gevorderd, de sluis bij Kornwerderzand wordt verruimd. En de mbo-opleiding Binnenscheepvaart in Harlingen levert de nodige jonge vakmensen af.
- Realiseren Lelylijn, met een volwaardige aftakking naar Leeuwarden
- Behouden van 4 treinen per uur van Leeuwarden naar Zwolle en vice versa
- Realiseren van station Werpsterhoeke
- Inzetten op innovatie en versterking van het openbaar vervoer
- De provincie stimuleert het gebruik van de fietshelm voor kwetsbare doelgroepen op de(elektrische) fiets
- De provincie investeert in uitbreiding van fietssnelwegen die aantrekkelijk zijn voor woon-werk verkeer. De ChristenUnie biedt daarmee ruimte aan de snelle fietsers (e-bikes, Speedpedelecs en racefietsers)
- De provincie investeert in betere fietsvoorzieningen; bijvoorbeeld bij stations en hubs om de (elektrische) fiets een aantrekkelijk vervoersalternatief te maken. Een goed aanbod van OVfietsen is daarbij van belang
- Ontwikkelen van een visie op duurzame vaarwegen en havens
- Bevorderen van de elektrificatie van de binnenvaart