Rumoer om de REC

574.nl.0.m.foto-RECwoensdag 24 februari 2016 17:56

Strenge controle, meer handhaving en goede communicatie. Daarmee kan Omrin volgens de ChristenUnie een deel van het vertrouwen van de Harlingers terugwinnen na diverse storingen in de Reststoffen Energie Centrale (REC) in Harlingen. Gevaarlijke stoffen kwamen daardoor in veel te grote concentraties in de lucht.

Ook vraagt de ChristenUnie zich af of niet een onafhankelijke partij de controle op de REC moet uitvoeren. ‘De FUMO is daar nu verantwoordelijk voor. De FUMO is eigendom van gemeenten en Provincie. De Friese gemeenten zijn aandeelhouder van het REC. Het lijkt veel op de slager die zijn eigen vlees snijdt,’ zegt Richard Klerks.

De ChristenUnie steunt een motie van GrienLinks waarin om onderzoek wordt gevraagd naar de Best Beschikbare Techniek (BBT) voor de REC. ‘Mogelijk dat die in de afgelopen jaren is verbeterd,’ zegt Klerks. Doel is de oven zo in te richten dat het in de lucht brengen van (deels) niet gereinigde (rook)gassen, stof en/of dioxines onmogelijk wordt gemaakt.

Archief > 2016