CU vraagt wat Fryslân kan doen om aanleg van glasvezel naar scholen te bevorderen

glasvezel-kabeldinsdag 18 augustus 2015 12:02

De ChristenUnie Fryslân maakt zich zorgen om het uitblijven van snel internet via glasvezel op scholen in Fryslân. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de PO-raad waaruit blijkt dat Fryslân wat betreft verglazing van het netwerk voor scholen, onderaan de lijst bungelt. De ChristenUnie wil van Gedeputeerde Staten weten welk effect het gebrek aan snel internet heeft op de kwaliteit van onderwijs.

Fryslân heeft de ambitie een dekkend glasvezelnetwerk aan te leggen in heel Fryslân. Het feit dat basisscholen in Fryslân de minste aansluitingen hierop hebben van alle scholen in Nederland, is daarmee in tegenstrijd. ‘We vragen ons af of we hier niet een speerpunt van moeten maken. We willen ons sterk maken voor goede scholen waar onderwijs van hoge kwaliteit wordt gegeven. Maar als daarvoor belangrijke middelen ontbreken, moeten we onszelf misschien eens achter de oren krabben of we de juiste keuzes maken,’ zegt Wiebo de Vries, Statenlid van de ChristenUnie.

De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde om te zoeken naar mogelijkheden om de aanleg van glasvezel naar schoolgebouwen te stimuleren. ‘Daarbij kunnen we denken aan financiële steun. Dat is nu nog lastig omdat snel internet niet als basisvoorziening wordt gezien. Maar er zijn misschien ook andere mogelijkheden om scholen te helpen.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over glasvezel op scholen 201509143,4 MBapplication/pdfdownload
SV 18082015 glasvezel voor onderwijs16,0 kBapplication/pdfdownload