Studenten Liudger zien goede kansen voor ‘Seafarming’

foto 6woensdag 29 oktober 2014 17:10

Zeewierboerderijen kunnen op termijn een winstgevende, tweede tak zijn voor de visserij. Zeewier levert veel goede eiwitten op en is eenvoudig te oogsten. De beste locatie voor de winning van zeewier is tussen windmolens op zee. Dat concluderen studenten van het Liudger Technasium uit Drachten in hun rapport ‘Seafarming, een nieuwe kans?’ De studenten maakte het rapport in opdracht van de Statenfractie van de ChristenUnie. Vanmiddag overhandigden ze hun bevindingen aan gedeputeerde Johannes Kramer.

Tijdens de behandeling van de visserijnotitie van de Provincie Fryslân dit jaar in de Staten, stelde fractievoorzitter Anja Haga van de ChristenUnie voor onderzoek te doen naar de kansen van zeeboerderijen. De Staten voelden daar niet zoveel voor. Voornamelijk omdat er nog weinig over bekend is. Het Liudgercollege was wel geïnteresseerd in het onderwerp en zocht daarom contact met de ChristenUnie. "We waren aangenaam verrast", vertelt Haga. "De studenten zijn er in vijf groepjes van drie enthousiast mee aan het werk gegaan".

Belangrijke vraag was of er rendement te halen valt; wat de beste locaties zijn en of er belemmerende wetgeving voor zeeboerderijen bestaat.

Met de snel groeiende wereldbevolking stijgt ook de vraag naar voedselbronnen. Zeewier kan dienen als bron van ondermeer eiwitten en andere voedingsstoffen. Daardoor wordt uiteindelijk de druk op landbouwgrond verlaagd.

Zeewierteelt in de Noordzee is mogelijk, als er rekening wordt gehouden met het type zeewier dat het beste gedijt in deze omgeving. Voor de hand liggende locaties zijn de huidige en toekomstige windenergieparken op zee. Tussen de windmolens kan het zeewier gekweekt worden, zonder dat er nieuwe bebouwing van open gebieden noodzakelijk is.

De beste methode voor het telen van zeewier is met lang lijnen, stellen de onderzoekers. Dat vraagt echter wel om aanpassing van de windmolens. De lijnen veroorzaken spanning, zeker als er ook nog sprake is van veel stroming. Hoeveel invloed die stroming heeft, zal in een proefopstelling moeten worden uitgetest. De onderzoekers zien een belangrijke rol voor de overheid als het gaat om voorlichting over zeeboerderijen en het aanjagen van initiatieven hiervoor.

In een reactie gaf gedeputeerde Kramer aan onder de indruk te zijn van het werk van de studenten. ‘Er ligt hier een heel pakket aan informatie waar bedrijven iets mee kunnen. Het zou mooi zijn als het bedrijfsleven dit oppakt’.

Drie studenten van het Stellingwerf College in Oosterwolde richten zich in hun onderzoek vooral op de kansen voor grootschalige kweek van schelpdieren. Zij concluderen dat in de Waddenzee alleen de mosselkweek nog winstgevend is. Enerzijds vanwege beperkende wetgeving, maar ook vanwege de geringe ruimte die voor mosselkweek nodig is .

Archief > 2014