ChristenUnie niet voor agendering burgerinitiatief Better As

woensdag 23 mei 2012 18:46

De ChristenUnie wil niet dat het Burgerinitiatief Better As op de agenda van Provinciale Staten komt. De besluitvorming is volledig afgerond en is zelfs door de Raad van State positief beoordeeld, aldus fractievoorzitter Anja Haga. 'We zijn voor het Burgerinitiatief, maar dit Burgerinitiatief komt te laat'. Een grote meerderheid in de Staten is dezelfde mening toegedaan. De initiatiefnemers van het Burgerinitiatief willen met hun actie de Staten bewegen opnieuw over de aanleg van de Centrale As te spreken. Inzet is een enkelbaanse weg over het bestaande trace met diverse rotondes.

De besluitvorming over de Centrale As kent een zeer lange historie. Al zeker 25 jaar wordt over de aanleg van de Centrale As gesproken. In 2008 namen de Staten het definitieve besluit om de Centrale As van Dokkum naar Nijegea dubbelbaans aan te leggen in een sobere variant. Er volgde een diepgaande procedure bij de Raad van State en die oordeelde in 2011 dat de procedures voor de aanleg van de weg in alle gevallen correct waren verlopen en dat de aanleg kon worden gestart. De ChristenUnie is steeds voorstander geweest van de Centrale As. 'We zijn daar altijd heel duidelijk over geweest. Er ligt nu een weg die dwars door de dorpen gaat en die wat betreft verkeersveiligheid zeer veel te wensen over laat. Vanuit dat oogpunt had de weg er wat ons betreft al moeten liggen', vindt Haga.

#Sterk

Archief > 2012