Op bezoek bij Appelscha-regio 3.0

IMG_20180131_113223donderdag 01 februari 2018 23:18

Appelscha. Aan het Drents Friese Wold en het Fochteloërveen. Wie heeft er geen schoolreisje gemaakt naar de speeltuin of de Kale Duinen? Maar tegenwoordig is er zoveel meer te beleven. Om dat te vermarkten hebben enthousiaste ondernemers de koppen bij elkaar gestoken. Ze maakten samen met de gemeente een agenda onder de noemer Appelscha-regio 3.0. Doel: Appelscha in de top-10 van toeristische bezienswaardigheden van Nederland te krijgen. De fracties van de ChristenUnie in de Staten van Fryslân en van Ooststellingwerf waren er woensdag 31 januari op bezoek.

We drinken koffie bij de jongens van Outdoor, in een prachtig industrieel aandoend pand dat bestaat uit houten blokken die schijnbaar achteloos op elkaar zijn gezet. De naam is inspirerend en doet denken aan kletsnatte mountainbike tochten en zware klimpartijen. Jan de Roos startte het bedrijf in 2005 samen met de overbuurman. ‘Met wat touw en autobanden,’ zegt hij. Tegen de crisis in groeide het bedrijf. Inmiddels is er een professioneel klimpark en ontvangt de Roos zo’n 60.000 bezoekers per jaar.

De Roos is enthousiast over de kansen die Appelscha biedt. Maar hij kraakt ook een kritische noot. Het opknappen van de Boerestreek gaat hem veel te langzaam. Vooral de oude panden langs het prachtig opgeknapte plein zijn hem een doorn in het oog. ‘We moeten ons allemaal aan regels houden. Daar ook. Stuur er maar handhavers op af,’ zegt hij. De regeldrift van de overheid kan wat hem ook wel een tandje minder. ‘Een vergunning aanvragen moet eenvoudiger kunnen. Zeker als het gaat om een herhaalde aanvraag. Dan moeten we kunnen volstaan met een melding.’

Appelscha-regio 3.0 wordt getrokken door oud-wethouder Jan-Henk Veenhouwer. Tot 2015 maakte hij deel uit van het bestuur van Ooststellingwerf. Met ondersteuning van Bianca Grotebeverborg van Kiemkr8. In Appelscha-regio 3.0 gaat het ook om Oosterwolde als koopcentrum en Oldeberkoop als centrum van kunst. In de verbinding zit volgens Veenhouwer de kracht. ‘Ondernemers zijn enthousiast. Ze kijken naar voren en willen actie. Maar je merkt ook dat de kleinere bedrijven moeite hebben om bij te blijven. Die moeten we ontzorgen en meenemen.’

Veenhouwer merkt dat Appelscha aan de rand van de provincie Fryslân ligt. ‘Veel aandacht van de provincie gaat uit naar de meren. Dat is goed, maar vergeet onze regio niet. Hier liggen mooie kansen die we moeten benutten.’

Archief > 2018