Werkbezoek aan Kennisnetwerk Krimp Noord Nederland

IMG_20171122_112359donderdag 23 november 2017 11:41

Hoe blijft een gebied leefbaar en aantrekkelijk als het aantal jongeren afneemt, vergrijzing toeslaat en voorzieningen dichtgaan? Op die complexe vraag probeert Kennisnetwerk Krimp Noord Nederland (KKNN) een antwoord te krijgen. Reden voor de Statenfractie van de ChristenUnie om met de organisatie in gesprek te gaan.

Het KKNN is ondergebracht bij de Hanzehogeschool in Groningen. Elly van der Klaauw is de projectleider. Ellis Bulder is als lector betrokken bij het KKNN.

Fryslân telt één krimpgebied namelijk Noordoost Fryslân. Hier worden aantoonbaar minder kinderen geboren, jongeren trekken weg en de groep ouderen neemt in verhouding toe. Verder is Zuidoost Fryslân als anticipeerregio aangeduid, net als Noordwest Fryslân en de eilanden. Deze regio’s kunnen krimp verwachten in de komende decennia en nemen daar maatregelen voor.

Hoe erg is krimp eigenlijk? ‘Als je niets doet, is het een heel vervelend scenario,’ aldus Ellis Bulder. ‘Je moet als regio zoeken naar mogelijkheden om het gebied leefbaar het houden.’ Volgens de lector staat of valt leefbaarheid met de veerkracht van de lokale gemeenschap. Daarvoor zijn nodig: gezonde en betrokken mensen; een inclusieve, creatieve cultuur; duurzame, lokale economie en relaties tussen gemeenschappen.

Om als regio leefbaar te blijven is het belangrijk om voorbij te zien aan lokale belangen ten gunste van regionale belangen. Dat is een ingewikkeld proces, omdat de aandacht van bewoners veelal gericht is op behoud van voorzieningen in het dorp.

Daags na het bezoek van de Statenfractie aan het KKNN werd een ‘krimpcafé’ gehouden in Holwerd waarbij de vraag centraal stond in hoeverre cultuur bijdraagt aan de leefbaarheid in een regio. De presentatie die daar werd gehouden en ook de presentaties tijdens het werkbezoek zijn via de link hieronder te downloaden.

171122 Elles Bulder Bezoek CU4,0 MBapplication/pdfdownload
171123 Holwerd Kunst Cultuur en Erfgoed lector Elles Bulder1,1 MBapplication/pdfdownload
2017 KKNN1,1 MBapplication/pdfdownload

Archief > 2017