Zet spoorlijn via Drachten weer op de landelijke agenda

DSC_0970woensdag 11 oktober 2017 16:19

Toen de Staten van Fryslân in juli 2012 het plan voor een spoorlijn van Groningen via Drachten naar Heerenveen en Lelystad en masse naar de prullenbak verwezen, bleef alleen de ChristenUnie over als fervent voorstander van deze verbinding. Maar inmiddels klinken weer positieve geluiden, onder anderen van de VVD. Gelukkig, want beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Een spoorverbinding vanuit Noord Nederland via de polder naar de Randstad is een lacune in het spoorwegstelsel van Nederland. Hoogste tijd om daar verandering in aan te brengen. Dat een reis vanuit Leeuwarden naar Amsterdam per trein in het gunstigste geval nog altijd ruim twee uur duurt, is niet van deze tijd. Verbinding van het noorden met de Randstad langs de flanken en niet van noord naar zuid is een weeffout in het landelijk spoorwegennet. Ook een investering waardoor de trein hoge snelheden kan behalen (200 km) lost dat maar ten dele op. De afstand via Zwolle naar Amsterdam is qua kilometers domweg te lang. Het verbaast ons dan ook in hoge mate dat een aantal wethouders en gedeputeerden, waaronder onze eigen gedeputeerde Kramer hierop wil inzetten. Snelheidsverhoging op de bestaande spoorlijn kan hooguit dienen als terugvaloptie. Maar als het gaat om het verkleinen van de afstand tussen het noorden en de randstad dan is een nieuwe spoorlijn via Drachten, Heerenveen en de polder de enige duurzame oplossing.

Het pleidooi van de VVD om flink te investeren in spoor kan op enthousiaste bijval rekenen van de ChristenUnie. Wel jammer dat er jarenlange stilstand is geweest. Jammer ook dat kennelijk eerst de urgentie letterlijk zichtbaar moet zijn doordat wegen in het noorden langzaam dichtslibben door toenemend verkeer. Iets wat in 2012 al werd voorspeld. Wat toen nog werd weggewuifd, is vijf jaar later realiteit.

De spoorverbinding via Drachten prominent op de agenda. Die wens liet de ChristenUnie steeds horen en dat verandert niet. We zullen dat ook zeker opnieuw onder de aandacht brengen van onze Tweede Kamerfractie. Naar wij hopen samen met andere partijen.

Werkgroep Spoor In Fryslân roept in een uitstekend opinieartikel op om met toekomstvisie naar het spoor te kijken. Wij willen ons daar van harte bij aansluiten. En wij hopen op brede, politieke steun. Want alleen door eendrachtig samen te werken kan het Noorden de spoorlijn via Drachten onder de landelijke aandacht brengen. De tijd is er rijp voor. Er zit een kabinet met oog voor regionale ontwikkeling. Hoogste tijd voor station Drachten!

Ynze de Boer
Statenlid ChristenUnie