Veel belangstelling in Leeuwarden bij stil protest tegen mensenhandel

foto walk for freedomzaterdag 21 februari 2015 18:43

LEEUWARDEN - Meer dan 160 mensen uit heel Nederland liepen vandaag mee met de Walk of Freedom. Met de tocht werd er aandacht gevraagd voor de meisjes en vrouwen die onvrijwillig en soms illegaal in de prostitutie terecht zijn gekomen. De deelnemers liepen in een lang lint achter elkaar, zoals meisjes en vrouwen worden opgesteld om gekeurd te worden door mensenhandelaren. De bewustwordingstocht is georganiseerd door Tineke van der Vaart van Campaign A21, een brede christelijke organisatie die zich inzet tegen mensenhandel.

De tocht werd geopend door burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden. Tweede Kamerlid van de ChristenUnie Gert Jan Segers nam deel aan de tocht en sprak de deelnemers toe. “De Walk for Freedom is opstaan voor vrijheid om al die mensen zonder stem een stem te geven. Wij maken ons sterk voor een mensenhandelvrije provincie, omdat aan dit onrecht een eind moet komen.” Segers pleitte voor een pooierverbod en strengere wetgeving voor de prostitueebezoeker. Anja Haga, lijsttrekker voor de ChristenUnie in de Provinciale Staten benadrukte dat de provincie een regierol moet nemen als het gaat om mensenhandel. ‘Bij het aanscherpen van regels in de ene gemeente verplaatst de mensenhandel zich naar andere gemeenten,’ aldus Haga.

Archief > 2015