Naaste centraal in werkbezoek Arie Slob en verkiezingsprogramma

geloof in fryslanwoensdag 19 november 2014 09:00

ChristenUnie partijleider Arie Slob was donderdag 19 november in Leeuwarden om met medewerkers van de GGZ te praten over voorkomen van zelfdoding en het Gatekeepers-project. Met dit unieke project wil de GGZ Fryslân beroepsgroepen trainen om signalen die wijzen op zelfdoding te herkennen. De ChristenUnie vindt dat een heel goed project. “Er gaat een wereld van grote vragen en eenzaamheid verscholen achter bijna elke zelfdoding. Vroeg signaleren van die grote nood, geeft handen en voeten aan het begrip naastenliefde. Een begrip waar we als ChristenUnie voor willen staan”, zegt Slob.

Het werkbezoek van Arie Slob past goed bij de inhoud van verkiezingsprogramma van de Statenfractie van de ChristenUnie, waarover de leden zich op 20 november uitspreken.

Vanuit het geloof in Jezus Christus is naastenliefde de basis van het verkiezingsprogramma van de Statenfractie voor de Statenverkiezingen op 18 maart 2015. Voor de ChristenUnie betekent dit een samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken en ongeacht achtergrond of afkomst voor elkaar zorgen, waar ieder mens tot zijn recht komt en de kans krijgt om naar vermogen mee te doen.

Naastenliefde is het leidende thema van het werkbezoek van de ChristenUnie voorman aan Fryslân. Het gesprek met GGZ Friesland over het Gatekeepers-project past daar goed bij. Arie Slob: “Wat veel mensen niet weten is dat er vijf mensen per dag omkomen door zelfdoding. Dat zijn drie keer zoveel doden dan in het verkeer. Het gaat om mensen in nood, voor wie we als samenleving een verantwoordelijkheid hebben. Wat ons betreft komt er een nationale aanpak suïcide.”

Het Gatekeepers-project beoogt beroepsgroepen te trainen in het herkennen van signalen die wijzen op zelfdoding. Bij beroepsgroepen gaat het niet alleen om GGZ-medewerkers, maar ook om politiemensen en bijvoorbeeld predikanten. Kerken kunnen een grote rol spelen in de vroegsignalering van zelfdoding, omdat mensen vaak al langer worstelen met zingevingsvragen en levensbeschouwelijke problemen.

Slob zal op 19 november ook spreken met medewerkers en cliënten van Jeugdzorg Fryslân over de veranderingen die aanstaande zijn omdat de Friese gemeenten verantwoordelijk worden voor de uitvoering ervan. Tot nu toe was de provincie dat.

Wat de ChristenUnie betreft is met die transitie niet de volledige verantwoordelijkheid van de provincie verdwenen. ChristenUnie-lijsttrekker Anja Haga: “De veranderingen in de jeugdzorg mogen niet ten koste van mensen gaan. Wij vinden dan ook dat de provincie de verantwoordelijkheid heeft dat de wachtlijsten per 1 januari verdwenen zijn en dat de provincie de verantwoordelijkheid houdt dat alle kinderen die nu zorg ontvangen, in 2015 dezelfde zorg krijgen. Als gemeenten in de knel komen kan de provincie volgend jaar geen nee zeggen.”

Onder het motto ‘Geef geloof een stem in Fryslân’ kiest de ChristenUnie voor drie speerpunten in het verkiezingsprogramma: Geloof in Zorg, Geloof in Werk en Geloof in Fryslân. Hiermee kiest de ChristenUnie voor een samenleving waarin voor iedereen een plek is. Ouderen en mensen met een beperking kunnen zo zelfstandig mogelijk thuis blijven wonen door goede spreiding van zorg en inzet op woonzorgtechnologie. Ondernemers kunnen makkelijker een sociale onderneming starten, wat weer leidt tot meer banen voor werkzoekenden. Jongeren kunnen hun talenten ontwikkelen door naar de school van hun keuze te reizen met goed openbaar vervoer.

Archief > 2014