ChristenUnie blij met ondertekening manifest tegen schaliegas

sschaliegasdonderdag 12 juni 2014 12:06

De ChristenUnie in Fryslân is verheugd dat de Provincie Fryslân het manifest tegen (proef)boringen naar schaliegas in Nederland ondertekent. In 2013 heeft de ChristenUnie het college opgeroepen zich uit te spreken tegen schaliegas.

Wat de ChristenUnie betreft, past het doen van proefboringen naar schaliegas niet in de ambitie van de Provincie Fryslân om in 2050 onafhankelijk te zijn van fossiele energie. De ChristenUnie heeft daarom al in augustus 2013 aan Gedeputeerde Staten gevraagd om zich op voorhand uit te spreken tegen proefboringen en Fryslân schaliegasvrij te verklaren. In de antwoordbrief van het college (die u hieronder kunt downloaden) kunt u lezen dat het college zich uitspreekt tegen schaliegas. Ook de motie die op 18 september 2013 in de Staten is ingediend, en waarin Provinciale Staten uitspreken een schaliegasvrije provincie te willen zijn, is gesteund door de ChristenUnie. Meer over de ondertekening van het manifest leest u hier.

Het past bij de duurzame ambitie van Fryslân om voortdurend te zoeken naar nieuwe vormen van hernieuwbare energie door wind, zon en water, vindt de ChristenUnie. In februari 2013 steunden de Friese Staten een motie van de ChristenUnie om te streven naar een fossielvrije provincie in 2050. Het winnen van schaliegas is nog zeer omstreden omdat niet duidelijk is welke gevolgen het heeft voor het milieu. Daar wordt landelijk onderzoek naar gedaan. Ook worden vraagtekens gezet bij de noodzaak en de risico's. 'De ChristenUnie vindt dat we op een andere manier over energie moeten nadenken. We willen fors inzetten op energiebesparing en alle vormen van duurzame energie', zegt fractievoorzitter Anja Haga.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over proefboring schaliegas 20130919178,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2014