Cu wil eerlijk speelveld windenergie

windmolen kleindinsdag 27 mei 2014 15:18

De ChristenUnie wil dat er een gelijk speelveld is voor windmolens in het IJsselmeer en windmolens op het land. Op 18 juni 2014 debatteren Provinciale Staten over het voorstel om een Windpark van 400 Megawatt in het IJsselmeer te plaatsen. Eind dit jaar debatteren de Staten over windmolens op het vaste land. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de provincie de mogelijkheid houdt om molens op het land te plaatsen. Op dit moment is nog niet duidelijk welke haalbare initiatieven op land er zijn.

Het Windpark Fryslân is omstreden vanwege de grootte ervan, maar ook vanwege de locatie in een Natura 2000 gebied. Negatieve effecten op de natuur zijn niet op voorhand uit te sluiten. En dat terwijl er goede alternatieven voorhanden lijken te zijn. De onlangs gehouden inventarisatie van Fryslân foar de Wyn waarin de Friese Milieufederatie, Stichting Hou Friesland Moai en Platform Duurzaam Fryslân participeren, heeft tientallen kansrijke initiatieven opgeleverd. Deze initiatieven worden de komende tijd uitgewerkt. In het najaar zal hier meer duidelijkheid over zijn. “Kansrijke initiatieven op het land moeten een eerlijke kans krijgen. Met 400 Megawatt in het IJsselmeer is er geen noodzaak om ook nog windmolens op het land te plaatsen. Wij willen een eerlijk speelveld voor windenergie in het IJsselmeer en windmolens op het vaste land. Dat kunnen we doen door het IJsselmeer bijvoorbeeld vooralsnog te begrenzen op 250 Megawatt”, aldus Anja Haga van de ChristenUnie Fryslân.

Provincies hebben gezamenlijk afspraken gemaakt om in totaal 6000 Mw windenergie te realiseren voor 2020. Daarbij is een verdeling gemaakt, waarbij Fryslân heeft getekend voor 530,5 Mw. Een groot deel ervan kan worden gerealiseerd in het IJsselmeer. Omdat het gaat om een windpark van meer dan 100 Mw is het aangemeld als project voor de Rijks coördinatieregeling. Daarmee is het Rijk het bevoegd gezag en niet de Provincie. De Provincie moet wel besluiten waar de molens komen en hoeveel er worden opgesteld. Voor het einde van het jaar moet dit proces klaar zijn. Wanneer de Provincie nu aangeeft dat ze open staat voor zowel 250 Megawatt in het IJsselmeer als voor goede windprojecten op het vaste land kan voorkomen worden dat het Rijk de regie helemaal overneemt.

Archief > 2014