Anja Haga op studiereis LNG naar Noorwegen

foto 5vrijdag 28 maart 2014 11:27

Van 13 tot 15 maart is Anja Haga samen met zes andere Friese Statenleden, op uitnodiging van gedeputeerde Sietske Poepjes, afgereisd naar Noorwegen.
Het betreft een studiereis rondom het thema LNG. LNG staat voor Liquid Natural Gas dat onder te verdelen is in twee soorten:
Bio LNG, gemaakt van groen afval en LNG, gemaakt van aardgas.

• Bio LNG, gemaakt van groen afval

Het scheiden van afval gaat in Noorwegen anders dan wij in Nederland gewend zijn. De bevolking gebruikt gratis verkrijgbare gekleurde zakken. Denk bijvoorbeeld aan rood voor plastic afval en groen voor etensresten etc.. Allerlei gekleurde zakken gaan in een grote afvalbak die geregeld wordt opgehaald. Deze afval wordt verzameld in een afvalverwerkingsfabriek, die de diverse kleuren herkend en daardoor gelijk scheiding van afval toepast aan de poort.  Alle afval wordt hergebruikt in vier verschillende fabrieken rondom Oslo. De biogasfabriek in Romerike wordt met een bezoek vereerd. Aan het eind van het bijzonder innovatieve proces blijft er niets meer over, zelfs de CO2 wordt verkocht aan Coca Cola voor de bubbels in de frisdranken. De hele stad Oslo met ca. 500.000 inwoners wordt het hele jaar door verwarmd met de energie die gewonnen is door deze vorm van afvalbewerking. Het Openbaar Vervoer rijdt op biogas/bio LNG. De scholen profiteren mee van de opgewekte elektriciteit.

• LNG, gemaakt van aardgas

De infrastructuur in Noorwegen is veel slechter dan in Nederland door de vele fjorden en bergen. Daardoor is het haast onmogelijk om een goed gasnet aan te leggen, terwijl er wel veel aardgas in de grond zit. Daarom is gezocht naar alternatieven en zijn LNG fabrieken gebouwd. Liquid Natural Gas is sterk gekoeld aardgas dat daardoor 600 keer kleiner wordt en daardoor veiliger en goed transporteerbaar is.
De bio-LNG fabriek staat ook in Romerike en we bezoeken die eveneens. Het is bijzonder indrukwekkend om te zien hoe het cradle-to-cradle principe in Noorwegen wordt toegepast. Van groene afval wordt bio brandstof gemaakt.
In Frederikstad bezichtigen we een LNG station en in de haven van Ora bekijken we een presentatie over LNG. Ook nemen we een kijkje bij de LNG-terminal van Skangass. Ondanks alle innovatie blijft het een fossiele brandstof die niet oneindig beschikbaar is.

Tijdens de PS op 27 februari 2013 is bij de behandeling van de instelling van het Fûns Skjinne Fryske Enerzjy een ChristenUnie motie aangenomen waarin gesproken wordt over de ambitie om in 2050 een fossielvrije duurzame samenleving te hebben gerealiseerd. Dit in navolging van de Europese Commissie die een lange termijn perspectief heeft van een CO2-arme samenleving in 2050. Dit past in onze doelstelling om te streven naar een duurzame samenleving die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Bio-LNG past bij deze doelstelling.

De terugreis op de veerboot over het Oslofjord maakt ons duidelijk dat zelfs grote veerboten kunnen varen op duurzame LNG. Hier kunnen we in Fryslân wat van leren. Misschien varen er in de toekomst wel veerboten op bio-LNG naar onze Waddenparels.

(Verslag: met dank aan Wanda Ottens, Statenlid PvdA)

Archief > 2014