Eerst knooppunt op spoor Zwolle oplossen voor andere investeringen

DSCN1729dinsdag 14 januari 2014 15:54

De ChristenUnie is er niet gerust op dat het vergroten van de bereikbaarheid van Leeuwarden via het spoor voldoende prioriteit heeft voor NS en Prorail. Uitlatingen van NS-regiodirecteur Noordoost Ineke van Gent over het onderzoek naar snelheidsverhogende maatregelen op het spoor richting Groningen zijn daar debet aan.

Ook pleit de ChristenUnie ervoor de investeringen in het spoorknooppunt bij Herfte naar voren te halen zodat de bereikbaarheid naar het noorden met het openbaar vervoer verbetert. Andere investeringen in het spoor zouden pas daarna moeten worden gedaan, vindt de ChristenUnie. "Dat is de grootste bottleneck en die moet je het eerst aanpakken", zegt fractievoorzitter Anja Haga. In een reportage voor OOG TV spreekt Van Gent ondermeer over extra investeringen in het perron van Groningen waardoor een vijfde trein in 2017 tussen Groningen en Assen kan rijden. En dat terwijl Fryslân in 2017 hoopt te beschikken over een derde trein. De fractie vraagt aan gedeputeerde Kramer hoe hij zijn invloed aanwendt om de bereikbaarheid van Fryslân hoog op de prioriteitenlijst van NS en Prorail te houden.

De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde ook om uitleg waarom de regiodirecteur alleen spreekt over het doen van onderzoek naar snelheidsverhogende maatregelen op het traject naar Groningen, terwijl dit toch het hele noorden betreft.

antwoordbrief aan CU over spoorinvesteringen111,3 kBapplication/pdfdownload
sv14-01-2014 sv spoorinvesteringen37,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014