Extra investering in spoor naar Noorden mede dankzij acties van CU

sterkwoensdag 18 december 2013 12:14

Diverse moties en schriftelijke vragen van de ChristenUnie in de Friese Staten hebben er mede toe geleid dat er 225 miljoen extra wordt geïnvesteerd in het spoor naar het noorden.

"We hebben met grote regelmaat de gedeputeerde aangespoord om met de Minister te praten over verbetering van de treinverbinding met het noorden", zegt fractievoorzitter Anja Haga van de ChristenUnie. "We zijn blij met het behaalde resultaat." Wel zal de ChristenUnie het proces nauwgezet blijven volgen. "Er wordt nu gesproken over een reistijdverkorting met de Randstad van 3 minuten. Dat is wel wat mager".

De grootste investering betreft de aanleg van twee extra sporen tussen Zwolle en Herfte. ProRail legt vrije kruisingen aan voor deze sporen zodat de treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Daardoor kan er sneller en vaker worden gereden. Alle maatregelen en aanpassingen moeten in 2021 klaar zijn.

De ChristenUnie hoopt dat met het extra budget ook wordt geïnvesteerd in baanvakaanpassingen waardoor treinen met een snelheid van 200 kilometer kunnen rijden. "Dan wordt er echt een slag gemaakt", vindt Haga.

Het extra investeringsbudget wordt opgebracht door het Ministerie van I en M en de vier noordelijke provincies.

Archief > 2013