Mogelijk toch snelle trein naar Randstad dankzij motie ChristenUnie

trein grootdinsdag 19 november 2013 17:07

Er komt waarschijnlijk toch een snelle trein van de Randstad naar Leeuwarden. De ChristenUnie vroeg onlangs in een motie aan Gedeputeerde Staten zich hiervoor in te zetten tijdens het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Transport en Ruimte. GS heeft dat gedaan en met succes.

In de eerste plannen van de Minister van Infrastructuur was wel voorzien in snelheidsverhogende aanpassingen van het baanvak richting Groningen, maar niet naar Leeuwarden. Dat is nu wel het geval. In het BO-MIRT is afgesproken dat bij de planvorming voor de invoering van ERTMS de wens van de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en  Overijssel wordt meegewogen om met voorrang ERTMS in te voeren op de baanvakken Zwolle — Groningen en Zwolle — Leeuwarden. Dit gebeurt dan direct nadat ERTMS is ingevoerd op de Flevo- en Hanzenlijn.

ERTMS is een Europees veiligheidsprogramma voor treinverkeer. Met het programma worden seinen bediend maar kan ook de snelheid van een trein op afstand worden aangepast. Voor Fryslân is het belangrijk dat treinen sneller kunnen rijden op baanvakken die geschikt zijn gemaakt voor ERTMS. Dat verkort de reistijd naar de Randstad. Anja Haga van de ChristenUnie is blij dat er nu zicht is op een snelle trein naar de Randstad. “We dreigden in de eerste plannen achtergesteld te worden bij de rest van Noord Nederland. Daarmee zouden we op voorhand al uitgesloten worden. Dat is nu gekeerd en daar zijn we blij mee. Maar we zijn er nog niet. Dit is een eerste stap en we zullen het proces heel kritisch blijven volgen.”

In het kader van de Railmap ERTMS wordt onderzocht wat reële en zinvolle mogelijkheden zijn om de reistijd te verbeteren tussen Leeuwarden en Zwolle en Groningen en Zwolle. Dit in relatie tot het functioneren van de knooppunten Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Ook daar was in de motie om gevraagd. De ChristenUnie roept de provincies op daar actief in mee te denken. “Doe je huiswerk en kom zelf met voorstellen. Dan sta je veel sterker in je onderhandelingen met het Rijk”, aldus Haga.

Verder zullen de vier noordelijke provincies de komende tijd gezamenlijk de ontwikkelingen van NS volgen over de aanschaf van nieuwe treinen. Bij de NS zullen ze blijven aandringen om de reistijd op de Hanzelijn zo snel mogelijk te verkorten.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2013 11-06 Motie OV52,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
Brief motie CU, inzake baanvakaanpassing snelheidsverhoging intercity naar Lwdn 2013111982,4 kBapplication/pdfdownload
spreektekst Tekst Motie Vreemd aan de Orde vd Dag14,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload