Anja on tour bij de boer

werkbezoek 002zondag 20 oktober 2013 13:19

Fractievoorzitter Anja Haga van de ChristenUnie in de Fryslân brengt deze week een bezoek aan vier agrarische bedrijven in Fryslân. Ze zal met agrariërs praten over landbouw, maar ook letterlijk de handen uit de mouwen steken om aan de lijve te ondervinden hoe het reilt en zeilt op het boerenbedrijf. Doel is om in de praktijk informatie op te doen over de agrarische sector. Komend jaar staan onder andere het Gemeenschappelijk landbouwbeleid, de Landbouwagenda en Landbouwstructuurverbetering op de agenda van de Staten. De ChristenUnie is van plan om in november te komen met een actieplan voor de Friese landbouw.

Haga bezoekt achtereenvolgens een akkerbouwbedrijf in Hallum, een melkveehouderij in Reitsum, een melkveehouderij met een duurzame tweede tak in Jelsum en een akkerbouwbedrijf met vleeskuikens in Alde Leie.

Met de boeren wil Anja Haga ondermeer spreken over de rol van de provincie in het landbouwbeleid. Kan de provincie bijvoorbeeld een rol spelen om de afstand tussen boer en consument te verkleinen? Hoe zien de boeren de positie van gezinsbedrijven? Verder wil ze weten of boeren voldoende ontwikkelruimte hebben om duurzaam en innovatief te ondernemen en hoe de provincie daarin kan helpen.

Archief > 2013