Snelle trein moet ook naar Leeuwarden

trein grootdinsdag 15 oktober 2013 12:47

De Intercity naar Leeuwarden moet op termijn ook 200 km/u kunnen rijden. Daarvoor pleit de ChristenUnie in de Staten van Fryslân. De NS heeft aangekondigd aanpassingen aan de treintrajecten richting het Noorden te willen uitvoeren, zodat er een snellere verbinding kan worden gerealiseerd. Het traject Zwolle – Leeuwarden wordt echter niet genoemd in de rij van bestemmingen.

De ChristenUnie vindt dat Gedeputeerde Staten alles in het werk moeten stellen om Leeuwarden te laten aanhaken en diende daarvoor samen met de PvdA, GrienLinks en de VVD een motie in tijdens de vergadering van Provinciale Staten die woensdag 16 oktober werd gehouden. De motie kreeg unanieme steun in de Staten.

De NS heeft in een brief aangegeven naast de HogeSnelheidsLijn (HSL) ook met snelle Intercity’s te willen rijden voor een snellere bereikbaarheid van de landsdelen noord, zuid en oost. Daarvoor moeten de baanvakken worden aangepast. De ChristenUnie begrijpt niet waarom Leeuwarden niet wordt genoemd. “We pleiten al jaren voor een goede en snelle verbinding met de Randstad. Dat hebben we ook al meermalen in Den Haag en bij de NS bekend gemaakt,” zegt fractievoorzitter Anja Haga. “Wij denken dat Fryslân op achterstand komt als een snelle spoorverbinding naar de Randstad uitblijft, terwijl er wel een snelle verbinding naar Groningen komt.”

De ChristenUnie dringt er bij de Gedeputeerde op aan om de aanpassingen van het baanvak en de snelle Intercity naar Leeuwarden met klem in te brengen in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Ook vraagt de ChristenUnie om hiervoor samenwerking te zoeken met Groningen, Drenthe en Overijssel om er gezamenlijk bij de minister voor te pleiten dat de snelle trein op zo kort mogelijke termijn over de Hanzelijn (Zwolle-Lelystad-Randstad) zal rijden en niet pas in 2021. Verder wil de ChristenUnie dat de vier provincies onderzoek doen naar de fasering van baanvakaanpassing zodat er op korte termijn reistijdwinst voor de reiziger is te behalen. Dat onderzoek moet volgend jaar worden ingebracht bij de uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda van het Rijk.

Luister naar Anja Haga op Omrop  Fryslân

TitelBestandsgrootteMIME-type
2013 10-16 Motie Vreemd ad Orde vd Dag spooraanpassingen (3)123,4 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2013