Samenwerking in Noord Nederland is belangrijk

woensdag 18 september 2013 18:27

Fryslân moet waar mogelijk enthousiast samenwerken met de andere provincies in Noord-Nederland ter vergroting van de welvaart in de drie provincies, vindt de ChristenUnie in de Friese Staten. De fractie heeft daarom volmondig ingestemd met de Noordervisie 2040, een visie op de ruimtelijk economische ontwikkelingen in het noorden, die woensdag 18 september op de agenda van Provinciale Staten stond. Wel vroeg de ChristenUnie aandacht voor de wijze waarop de Noordervisie tot uitwerking komt. “Kom met meetbare doelen en een planning”, vroeg Statenlid Wiebo de Vries aan Gedeputeerde Staten in een motie.

De fracties in de Friese Staten zijn niet allemaal evenzeer overtuigd van het belang van de noordelijke samenwerking. Er is angst dat de Noordervisie als opmaat zal dienen voor een landsdeel Noord waarbij de drie provincies bestuurlijk samengevoegd worden. “Dat is helemaal niet aan de orde”, aldus De Vries. “We willen samen optrekken als het gaat om grote vraagstukken zoals werkgelegenheid, het MKB, scholing, mobiliteit en landbouw. Fryslân heeft veel te bieden in de samenwerking, zoals kennis op het gebied van landbouw, water en veel innovatieve potentie. Op deze gebieden kunnen we zelfs een leidende rol vervullen”, aldus De Vries.

Archief > 2013