ChristenUnie wil afspraken over aantal koopzondagen

Winkelstraatvrijdag 06 september 2013 11:38

De ChristenUnie wil dat de provincie ervoor zorgt dat gemeenten onderling afspraken maken over het aantal koopzondagen. De partij stelt daarom vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Gemeenten mogen sinds 1 juli jl. zelf bepalen of en wanneer zij koopzondagen instellen. ‘Zonder onderlinge afspraken bestaat de kans dat alle gemeenten elke zondag de winkels openen. Voor kleine winkeliers is dat financieel niet op te brengen’ zegt ChristenUnie-statenlid Wiebo de Vries. ‘Wij willen voorkomen dat de middenstand in Fryslân verdwijnt.’

Door het aantal koopzondagen te spreiden over de provincie kunnen consumenten wel winkelen, maar is de kleine winkelier niet verplicht om elke zondag open te zijn. Dit laatste is voor kleine winkeliers vaak niet haalbaar. Voor grote winkelketens is het geen probleem om elke zondag de deuren te openen. ‘De provincie moet een gesprek organiseren tussen verschillende gemeenten zodat er afspraken komen over het aantal koopzondagen’, aldus Wiebo de Vries. ‘Dat voorkomt dat kleine winkeliers ten onder gaan aan de economische rat race’.

Regionale economie

De ChristenUnie is van mening dat economische bedrijvigheid regionaal moet worden benaderd. De winkeltijdenwet is een zaak voor gemeenten, maar de provincie heeft een belangrijke regietaak als het gaat om economie. Daarom is de provincie bij uitstek de partij die gemeenten met elkaar in gesprek kan brengen over de spreiding van het aantal koopzondagen. Zeker in economisch moeilijke tijden moet de provincie alles doen wat binnen zijn mogelijkheid ligt om de regionale economie te versterken vindt de ChristenUnie.

Winkeltijdenwet

Op 28 mei 2013 heeft de Eerste Kamer ingestemd met een initiatiefvoorstel tot wijziging van de Winkeltijdenwet. Deze wetswijziging is op 1 juli 2013 jl. in werking treden. Hierdoor mogen gemeenten zelf bepalen of en wanneer zij koopzondagen instellen.

2013-09-05-CU-winkeltijdenwet23,1 kBapplication/pdfdownload
antwoordbrief aan CU over winkeltijdenwet 2013093081,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2013