Derde trein Leeuwarden-Zwolle niet in routeplanners

treindonderdag 13 juni 2013 18:23

De derde trein naar Zwolle met een overstap in Meppel wordt niet getoond in de routeplanners van NS en 9292. De derde trein rijdt al vanaf eind april. De routeplanners zouden daarom drie reismogelijkheden naar de Randstad moeten tonen, maar laten er slechts twee zien. De derde trein met overstap in Meppel wordt in het geheel niet genoemd als optie.

Als Zwolle als eindbestemming wordt opgevoerd tonen de routeplanners de mogelijkheid wel. ‘Een rare zaak,’ vindt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Friese Staten. Ze stelt hierover schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Kramer.

“Reizigers gaan af op routeplanners en als die een reismogelijkheid niet geven, is het te verwachten dat weinig mensen die trein nemen. Dan is zo’n trein ook op geen enkele manier rendabel te exploiteren. Er is heel veel gelobbyd om de derde trein per uur te realiseren. Reden te meer om die – nu hij er is – ook goed te promoten,” aldus Haga. “NS stond indertijd niet te springen om een derde trein te realiseren. De Provincie draagt om die reden bij in de exploitatie ervan”. Naar verwachting wordt de vierde trein per uur in 2017 in de dienstregeling opgenomen.

De ChristenUnie wil van de gedeputeerde weten hoe het kan dat de trein niet wordt getoond in de routeplanners van NS en 9292. Ook vraagt de ChristenUnie aan de gedeputeerde om op korte termijn actie te ondernemen.

SCHRIFTELIJKE   VRAGEN, ex artikel 39 Reglement van Orde

Gericht   aan GS / lid GS

Vraag   / vragen

De derde trein naar Zwolle met een overstap in Meppel wordt niet getoond in  de routeplanners van NS en 9292. De derde trein rijdt al vanaf eind april. De   routeplanners zouden daarom drie reismogelijkheden naar de Randstad moeten tonen, maar laten er slechts twee zien. De derde trein met overstap in Meppel wordt in het geheel niet genoemd als optie. Als Zwolle als eindbestemming wordt opgevoerd tonen de routeplanners de mogelijkheid wel.

Er is heel veel gelobbyd om de derde trein per uur te realiseren.

1. Hoe kan dit nu zo misgaan?

2. Is de gedeputeerde het met de ChristenUnie eens dat er des te meer reden is om de trein, nu hij er is, ook goed te promoten?

3. Hoe kan het dan dat de derde trein niet terugkomt in de routeplanners van NS en 9292 bij het plannen van een reis naar de Randstad?

NS stond indertijd niet te springen om een derde trein te realiseren. Provincie   draagt om die reden bij in de exploitatie ervan.

4. Hoeveel reizigers worden misgelopen op de derde trein doordat reizigers   deze optie niet te zien krijgen bij het plannen van een reis naar de   Randstad?

5. Wat betekent het mislopen van de reizigers voor de exploitatie van deze derde trein?

6. Wat betekent het mislopen van de reizigers en de inkomsten op de derde trein voor de uitbreiding van de dienstregeling Leeuwarden-Zwolle in de komende jaren?

7. Welke actie onderneemt de gedeputeerde op korte termijn om het probleem met de routeplanners op te lossen?

Indiener(s)

(fractie   / naam / handtekening)

ChristenUnie   / Anja Haga

13-6-2013