Thialf wordt zo langzamerhand een hoofdpijndossier

thialfvrijdag 24 mei 2013 13:12

De vernieuwbouw van het IJsstadion Thialf in Heerenveen blijft de agenda van de Friese Staten domineren. Zeker nu de adviescommissie van de KNSB/NSF onlangs haar voorkeur heeft uitgesproken voor een schaatstempel in Almere. En dat terwijl in Fryslân al helemaal op de winst werd gerekend. Provinciale Staten riep de gedeputeerde Hans Konst woensdag 22 mei hierover op het matje tijdens een interpellatiedebat.

De keuze voor Almere heeft de gedeputeerde geschokt, vertelde hij de Friese Staten. De ChristenUnie sprak haar verbazing uit over deze reactie. “Als je goed hebt gelobbyd en je zit goed in het dossier, dan ken je de plannen van je opponenten. Met de juiste contacten weet je wel ongeveer welke kant de adviescommissie op gaat”, aldus Ynze de Boer. “Dan wordt je niet overvallen door een advies”.

Aanstaande maandag zal KNSB/NSF haar besluit voor een locatie bekend maken. De week daarna kan bezwaar worden gemaakt tegen dat besluit. De ChristenUnie vraagt zich af of dat veel zin heeft als Thialf onverhoopt buiten de boot valt.  “Is het mogelijk om in een week te repareren wat in twee maanden niet is gelukt? De ChristenUnie is vóór vernieuwbouw van thialf. We hebben steeds gezegd te willen investeren zodat Thialf zijn A-status kan behouden. Maar niet ten koste van elke prijs. We vinden niet dat de Provincie topsportfaciliteiten moet financieren. Daarvoor moet je marktpartijen zien te interesseren. Vandaar dat we halverwege vorige jaar hebben ingestemd met  een bijdrage van  € 20 miljoen aan Thialf, maar niet met de € 50 miljoen die in december werd gevraagd”, vertelt De Boer. “We hebben toen wel een amendement ingediend waarin we zelfs € 35 miljoen beschikbaar wilden stellen. Dat was in de toenmalige berekening de helft van de totale investering. Thialf is ons wat waard.”

Er zijn drie locaties in beeld voor een nieuw of vernieuwd stadion; Zoetermeer, Almere en Heerenveen. De locatie waarvoor de KNSB haar voorkeur uitspreekt biedt naast een ultramoderne wedstrijdhal ook trainingsvoorzieningen voor topsportschaatsers. In de plannen van alle drie zijn die trainingsvoorzieningen opgenomen. Het is echter de vraag of dergelijke voorzieningen moeten worden gerealiseerd als er geen trainingsuren door de KNSB worden afgenomen. “Er komt een nieuw Thialf”, aldus De Boer. “Maar als de situatie verandert moet je ook plannen durven bij te stellen. Overigens hopen we vooralsnog dat de KNSB de juiste beslissing zal nemen en voor Thialf gaat. Want volgens ons is dat nog steeds het beste plan van alle drie. Het geld is beschikbaar, de plannen zijn in vergevorderd stadium. We kunnen in 2014 los. Dat is van de andere plannen nog bij lange na niet te zeggen”.

Archief > 2013