Klachten over OV chip leiden tot vragen van ChristenUnie

IMAG0018woensdag 30 januari 2013 17:46

Alle treinreizigers die op station Leeuwarden van een NS trein in een trein van Arriva stappen, betalen nog tot april het dubbele opstaptarief. In het overgrote deel van Nederland is het dubbele tarief inmiddels afgeschaft. De ChristenUnie wil weten hoe dat kan en stelt hierover vragen aan gedeputeerde Kramer.

Verder heeft de fractie diverse klachten ontvangen over het teruglopend aantal oplaadpunten. Zeker het verdwijnen van oplaadpunten in de bussen van Arriva, leidt tot ergernis. Houders van een busabonnement die deze via het internet hebben aangeschaft moeten het abonnement opladen op hun kaart. Het aantal oplaadpunten is de afgelopen tijd fors omlaag gegaan. Nu ook de oplaadapparaten in de bus van Arriva zijn verdwenen, is de reiziger verplicht eerst een papieren kaartje te kopen bij de chauffeur (50% duurder dan bij OV-chip) en  daarmee naar een oplaadpunt te reizen. Dan pas kan het abonnement worden gebruikt. Datzelfde doet zich voor bij reizigers die op saldo reizen. Ook zij moeten eerst hun saldo opladen voordat ze OV-chipkaart kunnen gebruiken. De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde zijn invloed aan te wenden om de oplaadpunten terug te brengen in de bussen.

Verder vraagt de ChristenUnie aan de gedeputeerde om met Arriva in gesprek te gaan over de gehanteerde klachtenprocedure. Die wordt door reizigers gekwalificeerd als omslachtig, tijdrovend en frustrerend

Gericht aan GS / lid GS 

Gedeputeerde Kramer

Inleidende toelichting

(facultatief)

Er zijn diverse klachten   over het gebruik van de OV-chipkaart. Ondermeer over de drastisch afgenomen   mogelijkheden voor het opladen van de kaart. Verder is de klachtenprocedure   van Arriva omslachtig en frustrerend.

Vraag / vragen

 

 

1. Het dubbele opstaptarief   voor trein, veroorzaakt doordat van twee vervoersmaatschappijen gebruikt   wordt gemaakt, verdwijnt landelijk per januari 2013. Maar in Leeuwarden   moeten treinreizigers nog tot april het extra opstaptarief betalen. Hoe kan  dat?

2. De ChristenUnie vindt   deze ongelijkheid onwenselijk. Hoe denkt u daarover en wat gaat u doen om dit   op zo kort mogelijke termijn op te lossen?

3. De klachtenprocedure van   Arriva is omslachtig, tijdrovend en frustrerend. Dat horen we van diverse   kanten. De wijze waarop een klacht kan worden ingediend is niet helder. Ons   blijkt uit eigen ervaring dat een klacht niet ingediend kan worden via de   mail, maar dat een formulier moet worden gedownload, geprint, ingevuld en   verstuurd via de post. Als reizigers de moeite hebben genomen om de   omslachtige procedure te doorlopen, ontvangen ze niet in alle gevallen een   volledig antwoord en soms zelfs een    standaardbrief. Wat kunt u eraan doen om ervoor te zorgen dat de   klachtenprocedure eenvoudig, helder en  klantvriendelijk is?

4. In de bussen van Arriva   kan een OV chipkaart – in tegenstelling met de bussen van Connexxion- niet  worden opgeladen. Dat levert vervelende   situaties op, want het papieren kaartje kost 50 % meer dan de ritprijs met OV   chipkaart.  Hoe kunt u uw invloed   aanwenden om ervoor te zorgen dat ook de bussen van Arriva weer met   oplaadpunten worden uitgerust?

5. Doordat er geen   oplaadpunten zijn in de bus, en ook de oplaadpunten bij supermarkten   behoorlijk in aantal afnemen, zijn houders van abonnementen gekocht via het   internet genoodzaakt om extra kosten maken naar een oplaadpunt. Volgens ons   getuigt dat van niet van een klantvriendelijke houding en staat het in schril   contrast met de ambitie van de Provincie Fryslân om ook op het platteland een   aantrekkelijk aanbod van Openbaar Vervoer te realiseren.  Welke maatregelen gaat u nemen om uw   ambitie en de praktijk beter op elkaar af te stemmen?  

Indiener(s)

(fractie / naam /   handtekening)

ChristenUnie, Anja Haga

Datum

30 januari 2013

 

 

#samen #sterk 

« Terug

Archief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari