ChristenUnie vraagt om garantie voor rijksfinanciering aquaduct Skarster Rien

woensdag 23 januari 2013 17:40

De Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân wil dat de minister van Infrastructuur en Milieu haar handtekening zet onder de financiering van het aquaduct onder de Skarster Rien, voordat de provincie ermee aan de slag gaat. De Staten van Fryslân gingen vandaag akkoord met de voorfinanciering van dit infrastructurele project. Omdat dit werk samen met de werkzaamheden voor het knooppunt Joure A6/A7 kan worden uitgevoerd, verwacht de Provincie Fryslân het aanmerkelijk goedkoper uit te kunnen voeren dan voor de 58 miljoen die het volgens Rijkswaterstaat zou kosten.

Het aquaduct onder de Skarster Rien zou de huidige brug in de Rijksweg A6 vervangen. De kosten voor de aanleg van het aquaduct bedragen volgens de berekening ruim €58 miljoen. Daarvoor heeft het Rijk nu geen geld. Met het Rijk zijn wel afspraken te maken over uitgestelde financiering na 2020. In dat geval is de provincie bereid de kosten voor te schieten. Het Rijk betaalt het bedrag dan later terug aan de Provincie. Over die voorfinanciering is op hoofdlijnen overeenstemming bereikt tussen de Provincie Fryslân en het Rijk.
Op landelijk niveau is echter onlangs besloten dat op het landelijke budget voor het Infrastuctuurfonds € 250 miljoen bezuinigd moet worden. Op het lijstje van projecten die nu ter discussie staan, staat ook het aquaduct Skarster Rien.

In een motie riep de ChristenUnie de Staten op in te stemmen met de voorfinanciering, maar wel onder de voorwaarde dat de minister van I en M haar verantwoordelijkheid zal nemen door de realisatieovereenkomst te tekenen. De Staten stemden in met deze motie.

Klik hier voor de motie

#sterk #schepping