Meer aandacht voor wonen en zorg in Nota Plattelandsbeleid

Schier04vrijdag 19 oktober 2012 12:46

Het thema wonen en zorg krijgt extra aandacht in de nog op te stellen Streekagenda’s in Fryslân. Dat is het gevolg van een motie die de ChristenUnie inbracht in de vergadering van Provinciale Staten op 17 oktober. De ChristenUnie onderkent een toenemende groep ouderen, waardoor de vraag naar geschikte (aangepaste) woningen in de eigen omgeving toe zal nemen. Gedeputeerde Poepjes nam de motie van de ChristenUnie over.

Het aantal ouderen met dementie of een lichamelijke beperking zal in de komende jaren met ruim 10 procent toenemen.  De provincie Groningen heeft om die reden met gemeenten en woningcorporaties convenanten Wonen met Zorg afgesloten. Fryslân gaat de komende tijd aan de slag met streekhuizen en streekagenda’s waarin de beleidsdoelen en activiteiten voor elke regio worden gedefinieerd. Volgens de ChristenUnie past daarin ook dat er afspraken worden gemaakt met diverse partijen over de positie van kwetsbare groepen zoals ouderen.

MOTIE, ex artikel 29   Reglement van orde

Statenvergadering

17 oktober 2012

Agendapunt

6B Beliedsnota Plattelân   2012-2017

De Staten, in vergadering bijeen op 17 oktober 2012

gehoord hebbende de beraadslaging;

constaterende dat

-  plattelandsgebieden te maken hebben met vergrijzing en ontgroening;

-  de groep   kwetsbare inwoners, met name ouderen met lichamelijke beperkingen en   dementie, in het komende decennium met ruim 10 procent toe zal nemen;

- hiermee de vraag naar zorg, hulp en   welzijnsvoorzieningen zal toenemen, evenals de vraag naar geschikte woningen   en een aangepaste inrichting van de woonomgeving;

- provincie Groningen met gemeenten en   woningbouwcorporaties convenanten ‘Wonen met Zorg’ heeft afgesloten, met name   om de positie van kwetsbare groepen te verbeteren;

- het leefbare dorp in de ‘Beliedsnota Plattelân’   centraal staat, waarbij het gaat om de dorpen, het fryske platteland en in de   eerste plaats de bewoners;

- integraal beleid hierbij uitgangspunt is;

- het   thema wonen en zorg hierin niet kan ontbreken.

verzoeken het college van Gedeputeerde Staten
  - het thema wonen en   zorg onderdeel zijn van de beliedsnota Plattelân, door het maken van   afspraken met betrokken partijen over de positie van kwetsbare groepen.

- Het thema wonen en zorg nadrukkelijk onderdeel te laten   zijn van de nog op te stellen Streekagenda.

en gaan over tot de orde   van de dag

Indiener(s)

(fractie / naam / handtekening)

ChristenUnie Anja Haga