ChristenUnie bezorgd over houdbaarheid RSP-geld

1010213bzaterdag 13 oktober 2012 14:36

De ChristenUnie in Provinciale Staten van Fryslân vreest dat het Rijk een deel van het geld dat bestemd is voor mobiliteitsprojecten in Noord Nederland terug zal vorderen, nu verschillende bouwstenen uit het pakket wegvallen. Sneuvelden eerst al de spoorlijn Heerenveen – Drachten - Groningen en de RegioTram in Groningen; nu blijken ook onvoldoende middelen beschikbaar voor het verbeteren van de bereikbaarheid van Heerenveen. De fractie vraagt Gedeputeerde Staten om garanties dat het Rijk het rijksdeel niet terug zal vorderen, nu de regio het zelf voor een groot deel laat afweten.

De gemeente Heerenveen besloot zich deze week terug te trekken uit het RSP-mobiliteitsproject Bereikbaarheid Heerenveen. Daardoor ontbreekt de verplichte cofinanciering van € 15 miljoen. De fractie van de ChristenUnie wil weten of daarmee ook het complete project komt te vervallen en wat er in dat geval met het geld van het Rijk gebeurt.  Ook wil de fractie van GS weten welke juridische en financiële gevolgen het besluit van Heerenveen heeft voor Provincie Fryslân en voor de samenwerkingsagenda van Provincie Fryslân met de gemeente Heerenveen.

Woensdag 10 oktober tijdens de behandeling van de Begroting 2013 in de Statencommissie uitte de  ChristenUnie al haar zorgen over de houdbaarheid van het rijksdeel van het RSP-geld. Het geld is door het Rijk  aan de regio ter beschikking gesteld vanwege het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De noordelijke provincies kregen een slordige 1,2 miljard euro voor projecten ter bevordering van de bereikbaarheid van Noord Nederland en de economische ontwikkeling. Een deel van het geld was bestemd voor de spoorlijn Heerenveen – Drachten – Groningen. Het geld dat doordoor vrijvalt voor Fryslân wil GS inzetten voor de aanleg van de Centrale As tussen Dokkum en Drachten en de N381 van Drachten naar Oosterwolde.  

Schriftelijke vragen:

De ChristenUnie heeft uit verschillende media vernomen dat de gemeente Heerenveen uit het RSP-mobiliteitsproject ‘Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Heerenveen’ stapt. Hiermee ontbreekt de verplichte cofinanciering van 15 miljoen euro door Heerenveen voor dit RSP-bereikbaarheidsproject.

-          Wat betekent het ontbreken van de financiële bijdrage van Heerenveen van 15 miljoen voor de totale financiering van de ‘gebiedsontwikkeling Heerenveen’?

-          Wat betekent het ontbreken van de cofinanciering door Heerenveen concreet voor het project ‘gebiedontwikkeling Heerenveen’? Kan de gebiedsontwikkeling hiermee geheel of gedeeltelijk niet doorgaan? Welke onderdelen vervallen?

-          Betekent het ontbreken van de cofinanciering door Heerenveen dat de provincie ook ontheven is van de afspraak om bij te dragen aan ‘gebiedsontwikkeling Heerenveen’?

-          Hoeveel euro’s vallen vrij ten gunste van de provinciale begroting 2013, nu Heerenveen niet bijdraagt aan het bereikbaarheidsproject?

-          Wat betekent bovenstaande voor de aangegane samenwerkingsagenda met Heerenveen? Is deze hiermee komen te vervallen?

-          Welke juridische consequenties heeft dit voor provincie fryslan?

-          Welke financiële risico’s loopt de provincie nu de cofinanciering van Heerenveen ontbreekt?

In juli jl. hebben Gedeputeerde Staten en een meerderheid van de Staten helaas besloten dat het mobiliteitsproject ‘spoorlijn Heerenveen-Drachten-Groningen’ niet doorgaat. Het project ‘Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Heerenveen’ is in Fryslan nu het tweede mobiliteitsproject binnen het Regionaal Mobiliteitsfonds dat ter discussie staat. (Wanneer de RegioTram in Groningen wordt meegerekend is ‘gebiedsontwikkeling Heerenveen’ zelfs het derde project dat niet doorgaat binnen het Mobiliteitsfonds).

-          Welke gevolgen heeft het sneuvelen van verschillende onderdelen van het Regionaal Mobiliteitsfonds voor het Regionaal Mobiliteitsfonds als geheel?

-          Welke indruk denkt u dat Noord-Nederland achterlaat bij het Rijk nu ze zelf verschillende bouwstenen van het mobiliteitsfonds laat sneuvelen?

-          Welke gevolgen heeft het wegvallen van projecten binnen het Mobiliteitsfonds voor de stabiliteit van dit fonds als geheel?

-          Wordt hiermee de kans vergroot dat het Rijk het geld terugvordert?

-          Zo ja, wat gaat u eraan doen om dit te voorkomen?

-          Zo nee, hoe kunt u garanderen dat het Rijk het geld niet terug zal vorderen, nu de regio het zelf voor een groot deel laat afweten?

 -          Kunt u bovenstaande vragen beantwoorden vóór 6 november 2012, zodat we de antwoorden kunnen betrekken in de begrotingsbehandeling in de Staten op 7 november a.s.?

#sterk

« Terug

Archief > 2012

Geen berichten gevonden