Afscheid van gedeputeerde Piet Adema

Foto vierdinsdag 26 april 2011 07:47

Met het aantreden van een nieuw Provinciaal college van GS, werd woensdag afscheid genomen van gedeputeerde Piet Adema. Commissaris der Koningin John Jorritsma prees in zijn speech de tomeloze werklust van Adema. Maar ook zijn benaderbaarheid als gedeputeerde. "Hij was onze bekendste gedeputeerde", aldus Jorritsma. "In Fryslân, maar ook zeker in Den Haag".

Piet Adema was de eerste ChristenUnie gedeputeerde in Fryslân. Niet eerder nam de ChristenUnie deel aan een college van GS. Zijn portefeuille behelsde ondermeer wegen, openbaar vervoer en milieu. Onder zijn leiding kwamen diverse wegenprojecten in voorbereiding. Ook werden er definitieve afspraken gemaakt over het RSP pakket, een bundel van compenserende maatregelen nadat het Rijk haar (financiële) steun introk voor een snelle spoorverbinding naar het Noorden.

Op milieugebied kwam er een nieuw en ambitieus milieubeleidsplan waarin Fryslân koos voor een duurzaam en slim milieubeheer.

Adema was ook verantwoordelijk voor het armoedebeleid wat op initiatief van de Friese Staten in 2007 werd ingezet. De gemeenten - die als eerst verantwoordelijken staan voor armoedebeleid - waren bij aanvang niet enthousiast over dit provinciaal initiatief. Maar toen de gemeenten zagen hoeveel effect het provinciaal beleid had, sloeg dat om. Zozeer dat gemeenten nu aan de Provincie vragen een vervolg te geven aan het beleid.

Het vertrek van Adema als gedeputeerde luidt een nieuwe politieke periode in met Adema als fractievoorzitter van de ChristenUnie  in de Staten van Fryslân.

Archief > 2011