Pleidooi voor convenant met gemeenten voor energiezuinige verlichting langs wegen

_OV_LEDwoensdag 06 april 2011 10:22

De provinciale Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân wil dat GS een convenant sluit met alle Friese gemeenten om zoveel mogelijk straatverlichting te vervangen door energiezuinige verlichting. Wanneer lichtarmaturen langs provinciale en gemeentelijke wegen aan vervanging toe zijn, zou de keus hiervoor gemaakt moeten worden. De ChristenUnie gaat daarmee verder dan in de beleidsnotie Openbare Verlichting staat die morgen in de Statencommissie van Lân, Loft en Wetter behandeld wordt.

Met de beleidsnotitie geeft GS uitvoering aan een motie die de ChristenUnie samen met de PvdA en het CDA indiende bij de begrotingsbehandeling in 2009.

De ChristenUnie kan grotendeels instemmen met de beleidsnotitie. “Er is sprake van een integrale aanpak. Met oog voor verkeersveiligheid, duisternis, sociale veiligheid, energiebesparing, duurzaamheid en duurzaam inkopen. Allemaal thema’s die wij in ons ChristenUnie programma voor de komende jaren hebben staan,” zegt Anja Haga, Statenlid voor de ChristenUnie.

De ChristenUnie wil ook gemeenten betrekken bij de keus voor een energiezuiniger wegverlichting. “Mogelijk dat Provincie en gemeenten gezamenlijk hierin kunnen optrekken. Voor kleinere gemeenten kan de keus voor energiezuinige verlichting moeilijk zijn omdat het extra investeringen met zich meebrengt. Misschien dat er in gezamenlijkheid voordeel te behalen valt”.

Archief > 2011