ChristenUnie Fryslân kiest voor continuïteit.

woensdag 10 november 2010 16:28

LEEUWARDEN - De algemene ledenvergadering van de ChristenUnie Fryslân heeft gisteravond de kandidatenlijst voor de verkiezing van de Provinciale Staten in maart 2011 vastgesteld. De lijst wordt aangevoerd door Piet Adema, gedeputeerde van de ChristenUnie. Op nummer vijf staat de eerste nieuwkomer namelijk Wiebo de Vries uit Donkerbroek.

Een selectiecommissie heeft, namens het bestuur van de ChristenUnie Fryslân, gekeken naar beschikbaarheid, vaardigheid en persoonlijkheid van de kandidaten. Daarnaast is met de volgorde op de lijst rekening gehouden met leeftijd, sekse, ervaring en ambitie. De huidige fractie, bestaande uit Albert Oostland, Ynze de Boer en Anja Haga heeft te kennen gegeven door te willen gaan met hun politieke werk. Dat geldt ook voor Piet Adema. Het bestuur is hier blij mee. ‘Er komen veel vraagstukken op ons af en we staan voor grote uitdagingen in Fryslân. Met deze kandidaten zijn we er klaar voor om die uitdagingen aan te gaan’, aldus Jan Greving, voorzitter van de Provinciale Unie van de ChristenUnie. Tijdens de vergadering werd ook het concept verkiezingsprogramma vastgesteld.

Lijstaanvoerder Piet Adema is 46 jaar en woont in Drachten. Hij is sinds 2007 gedeputeerde voor de ChristenUnie en heeft als hoofdtaken milieu, armoedebeleid en verkeer en vervoer. Nummer twee is Anja Haga, 33 jaar en woonachtig in Leeuwarden. Haga zit sinds dit voorjaar in de PS. Zij heeft haar baan in het bedrijfsleven opgegeven om voldoende tijd voor de PS beschikbaar te hebben. De derde plaats wordt ingenomen door de Albert Oostland (60) uit Kollum. Oostland is de huidige fractievoorzitter en sinds 2003 lid van de PS. Op nummer vier staat Ynze de Boer (62) uit Balk. De Boer zit sinds 2007 in de PS en was daarvoor wethouder in Gaasterlân-Sleat.

Bijlage bij persbericht kandidatenlijst verkiezing Provinciale Staten 2011:

5  Wiebo de Vries, Donkerbroek

6  Jacob Halma, Drachten