ChristenUnie informeert zich over kansen glasvezel op platteland

P1000038dinsdag 16 maart 2010 13:32

DOKKUM – De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân was woensdag op bezoek bij het bedrijf Kabel Noord in Dokkum om te praten over de kansen die een dekkend glasvezelnetwerk biedt aan de economische ontwikkeling van het platteland. De fractie wil onderzoeken in hoeverre de Provincie Fryslân een rol kan spelen bij de totstandkoming hiervan. Glasvezel biedt grote voordelen ten opzichte van de huidige analoge kabelverbinding omdat het veel meer en veel sneller computerinformatie kan versturen.

In het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie wordt het ontwikkelen van een dekkend glasvezelnetwerk in Fryslân als speerpunt benoemd. De provincie zou daar een faciliterende rol in moeten spelen. Ook in het coalitieprogramma van de provincie Fryslân wordt het dekkend glasvezelnetwerk genoemd. Maar volgens directeur Niek Geelhoed van Kabel Noord loopt de provincie Fryslân hierin bepaald niet voorop. ‘Er zijn gemeenten en provincies in Nederland die hier veel harder aan trekken’, hield hij de fractie voor. Daarop zegde fractievoorzitter Albert Oostland toe hierover met de andere partijen in Provinciale Staten te zullen praten.

De fractie van de ChristenUnie liet zich door Kabel Noord ook informeren over de mogelijkheden van videoconferenties en beeldtelefoon. Beiden worden al op bescheiden schaal door Kabel Noord aangeboden. Zo kan met Thuiszorg Fryslân via de beeldtelefoon worden gecommuniceerd. Inmiddels zijn er al zo’n honderd aansluitingen en heeft het persoonlijke bezoek van de thuiszorg medewerker in sommige gevallen plaats gemaakt voor het consult via de beeldtelefoon.

In Noordoost Fryslân timmert Kabel Noord aardig aan de weg als het gaat om glasvezelverbindingen. Zo worden diverse scholen op glasvezel aangesloten in het kader van het met Europees geld gefinancierde project Vital Rural Area. Ook in het Sociaal Economisch Masterplan voor Noordoost Friesland krijgt de aanleg van een glasvezelnetwerk een prominente plaats.

De kosten voor het aanleggen van een dekkend glasvezelnetwerk zijn hoog. Dat is voor de fractie van de ChristenUnie echter geen reden om de ontwikkeling ervan maar vooruit te schuiven. ‘De digitale infrastructuur is van steeds groter belang. Als het gaat om het versterken van het economische klimaat kan glasvezel een belangrijke rol spelen. Het is in ieder geval de moeite waard om ons hier verder in te verdiepen en we zullen dat ook zeker doen”, aldus Oostland.

Archief > 2010