Steun voor duurzaam energiefonds

DuurzameEnergiedinsdag 24 november 2009 16:20

Leeuwarden – Het plan van de ChristenUnie voor het oprichten van het fonds Skjinne Fryske Enerzjie (SFE) krijgt steun van de coalitiepartijen CDA en PvdA. Met het geld uit dit fonds kunnen lopende en nieuwe duurzame energieprojecten worden gesubsidieerd. De ChristenUnie wil dat de Provincie 100 miljoen euro in het fonds stort afkomstig uit de opbrengt van de verkoop van NUON-aandelen. Nu de coalitiepartijen akkoord zijn met het voorstel staat niets de uitvoering ervan nog in de weg.

De ChristenUnie is al enkele maanden bezig met de ontwikkeling van het plan voor een fonds voor duurzame energie. Aanleiding vormde de verkoop van de NUON aandelen en de wens om iets van dat geld terug te geven aan de Friese burgers. ‘Vroeger hadden we een Provinciaal Energie Bedrijf. Nu krijgen we een duurzaam energiefonds in handen van de Provincie’, aldus Sicco Boorsma. ‘Vooral kleinschalige duurzame energieprojecten zullen profiteren van het geld uit het fonds. Ondernemers kunnen hiervoor moeilijk geld bij de bank lenen’.

Archief > 2009