Nee tegen verhoging opcenten!

vrijdag 10 juni 2005 22:51

Wij gaan niet akkoord met de voorgestelde verhoging van de opcenten met tien punten. Gedeputeerde Staten zijn er niet in geslaagd de fractie te overtuigen van de noodzaak van deze verhoging. De fractie stelt dat in haar algemene beschouwingen.

Het hele bericht:

ChristenUnie/SGP zegt nee tegen verhoging opcenten

LEEUWARDEN – De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP gaat niet akkoord met de voorgestelde verhoging van de opcenten met tien punten. Gedeputeerde Staten zijn er niet in geslaagd de fractie te overtuigen van de noodzaak van deze verhoging. De fractie stelt dat in haar algemene beschouwingen.

De fractie uit in de algemene beschouwingen scherpe kritiek op het college van GS over de manier van communiceren met instellingen en organisaties. Vorig jaar nam het college een amendement over van de ChristenUnie/SGP waarin het college zichzelf tot taak stelde adequaat te communiceren met burgers, instellingen en organisaties. Daar is nog maar weinig van terecht gekomen, getuige de vele klachten van zowel organisaties als burgers over de communicatie van de Provincie. De fractie noemt als voorbeeld de manier waarop GS kortingen aankondigde op de subsidie van verschillende instellingen.

De fractie pleit verder voor het instellen van een Fryslânfûns voor noodzakelijke investeringen in zowel de harde (infrastructuur) als de zachte sector (zorg en cultuur). Zowel de reserveringen voor de Magneetzweefbaan als een deel van het NUON-dividend kunnen in het fonds worden gestort. De fractie geeft verder aan groot belang te hechten aan de ontsluiting van Leeuwarden door de Haak om Leeuwarden en de Noordwest-tangent. Ook de aanleg van de Centrale As ter ontsluiting van Noordoost Friesland heeft prioriteit.

Verder wil de fractie nu al projecten reserveren voor financiering uit het Waddenfonds. De uitbreiding van de haven van Vlieland en de bouw van een kenniscentrum op Ameland komen voor dit fonds in aanmerking. De fractie wijst medefinanciering af van het nieuw Fries Museum.

Archief > 2005