Fractie vraagt opheldering over Sonac

donderdag 16 september 2004 22:44

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP wil dat het college van Gedeputeerde Staten op korte termijn komt met de uitslag van het leefbaarheidonderzoek onder bewoners van dorpen in de omgeving van Sonac Burgum B.V. Het onderzoek is gehouden in het najaar van 2003.

Tot nu toe heeft het college van GS de resultaten hiervan niet bekendgemaakt. De fractie van ChristenUnie/SGP wil weten waarom dat zo lang duurt.

De fractie van ChristenUnie/SGP vindt dat het hoog tijd wordt voor wat duidelijkheid. “Het heeft nu lang genoeg geduurd,” zegt ChristenUnie/SGP statenlid Otto van der Galiën. “Wij weten dat de lokale bevolking ook geïnteresseerd is in de uitkomsten. Als je als provincie een dergelijk onderzoek houdt, moeten de resultaten kort na het onderzoek openbaar zijn.”

De provincie Fryslân wil de resultaten van het onderzoek meenemen in het vergunningentraject voor Sonac. De fractie van ChristenUnie/SGP is benieuwd hoe dit gaat gebeuren.

Daarnaast zijn er in de periode mei-juni van dit jaar weer geurmetingen verricht. Door verschillende bureau’s zijn metingen gedaan met verschillende uitkomsten. Frappant is dat alle bureau’s gecertificeerd zijn. De fractie van ChristenUnie/SGP wil ook hierover opheldering. “Zijn er meerdere waarheden rond de geurmetingen bij Sonac,” vraagt Van der Galiën zich af. “Het wordt tijd dat Sonac zich aan de normen houdt.”

Archief > 2004