Jaarverslag 2003

donderdag 08 juli 2004 21:24

Jaarverslag van de Statenfractie ChristenUnie/SGP Fryslân

VERKIEZINGEN
Op 11 maart koos Fryslân een nieuw provinciaal bestuur. In januari van dit jaar werden alle Nederlanders naar de stembus geroepen voor de landelijke verkiezingen. In het geweld van de landelijke verkiezingscampagnes, was de provinciale profilering moeizaam. Reden voor de fractie van ChristenUnie/SGP om daags na de landelijke verkiezing het startschot te geven voor de provinciale campagne.
 Die begon op een koude zaterdag in februari sportief, maar bitter koud op de fiets. Op zaterdagmorgen fietsen Otto van der Galiën, Albert Oostland, Pieter Tamsma, Rein Ferwerda en Sietske Leistra beurtelings een deel van de afstand Leeuwarden-Heerenveen. Daar werd uiteindelijk het provinciale verkiezingsprogramma van de ChristenUnie/SGP Fryslân overhandigd aan Tweede Kamerlid Tineke Huizinga. De actie leverde aandacht op van de provinciale pers.
 Belangrijke pijler onder de campagne waren de deur-aan-deur gesprekken. Voorafgaand waren kiesverenigingen gepeild in welke wijk of welk dorp de Statenleden, steunfractieleden en het campagneteam het beste aan de slag konden. Kiesverenigingen bezorgden voorafgaand aan de actie folders in de wijk of het dorp. De reacties van deelnemers was zeer positief. Het wordt waarschijnlijk een vast onderdeel van de campagne. Ook voor deze actie was ruimschoots aandacht van de lokale en provinciale pers
 De verkiezingsbijeenkomst op het Provinciehuis was spannend. Groot was de teleurstelling toen aanvankelijk leek dat de fractie niet kon worden uitgebreid, maar moest inleveren. Uiteindelijk bleken er toch voldoende stemmen op de ChristenUnie/SGP te zijn uitgebracht om drie zetels te kunnen behouden. Het aantal stemmen was zelfs gegroeid ten opzichte van 1999. In totaal brachten 15646 hun stem uit op de ChristenUnie/SGP. Dat zijn er 600 meer dan bij de vorige verkiezingen. Maar het percentage was door de hogere opkomst (57,8% tegen 54,0%)  met 0,3% afgenomen tot 5,6%.

WISSELING VAN DE WACHT
De provinciale verkiezingen luidden het einde in van de Provinciale Statenperiode van Piter de Vries en Bram van der Werf. Beiden hadden al drie perioden van vier jaren vol gemaakt. Hun afscheid betrof het officiële statenwerk. Want als lid van de Raad van Advies en bedienen Van der Werf en De Vries de huidige Statenleden nog steeds van advies en informatie.
 Op plaats twee van de lijst kwam Albert Oostland, vanuit het GPV.  Op plaats drie Otto van der Galiën, vanuit de SGP. Op plaats vier Pieter Tamsma, vanuit de RPF. Helaas werden het er geen vier, maar gelukkig mocht de gezamenlijke lijst ChristenUnie/SGP zijn drie zetels behouden. De nieuwe fractie stelde een nieuwe ploeg medewerkers samen.

BELANGRIJKE ONDERWERPEN IN 2003
De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP hield zich in 2003 met diverse zaken bezig. Een kleine greep er uit.
ATF
Otto van der Galiën beet zich met groot enthousiasme vast in de ATF-problematiek. Stukje bij beetje werd duidelijk dat er grove fouten waren gemaakt bij bestrijding van de brand in 2000. Ook werd duidelijk dat de Provincie Fryslân zich onvoldoende kweet van haar taak als toezichthouder op het naleven van de vergunning. De fractie van ChristenUnie/SGP stelde vragen, diende moties in en stuurde aan op een speciale commissievergadering waarbij bewoners van Smalle Ee en anderen konden worden gehoord. Toen dat verzoek niet werd ingewilligd, werd onder aanvoering van de ChristenUnie/SGP fractie in samenwerking met de voltallige oppositie een hoorzitting belegd op 6 oktober in hotel Vreewijk in Drachten. Tijdens de finale bespreking over de rol van het provinciebestuur met betrekking tot de brand bij ATF op 22 oktober, beloofde gedeputeerde Baas monitoring van de gezondheidstoestand van de omwonenden.
Visserij
De garnalenvissers in Lauwersoog luidden halverwege 2003 de noodklok. Bovenop de opgelegde boetes had de Nederlandse mededinging autoriteit (NmA) ook de afspraken over vangstbeperking van tafel geveegd. Er kon onbeperkt op garnalen worden gevist met als gevolg dat de prijs voor een kilo garnalen in een vrije val terecht kwam. Er viel geen boterham meer in te verdienen.
Een emotioneel geladen gesprek op 27 juni in Lauwersoog tussen de fractie en een vertegenwoordiging van de garnalenvissers was aanleiding voor een brief naar Gedupeerde Staten en de landelijke fracties van ChristenUnie en SGP. Daarin werd een dringende oproep gedaan voor steun aan deze getroffen beroepsgroep.
Toen in november het bericht kwam dat de Europese commissie verregaande vangstbeperking wilde doorvoeren voor schol en tong, stelde de fractie van ChristenUnie/SGP vragen aan Gedeputeerde Staten.
Vervoer
Behoud van openbaar vervoer is een belangrijk thema van de ChristenUnie/SGP in Fryslân. Toen de busmaatschappij Arriva een buslijn door de wijk Lemstervaart in Lemmer wilde schrappen, kwam de fractie in actie en stelde vragen aan GS.

Moties op de September/decembernota
Gedeputeerde Staten presenteerde aanvankelijk een Septembernota. Die werd door PS onder de maat bevonden, zodat in december een gewijzigd voorstel op tafel lag. Diverse maatschappelijke organisaties zagen de Provinciale steun met ingang van 2004 deels of zelfs helemaal verdwijnen.
De ChristenUnie/SGP keerde zich tegen een deel van deze heroverwegingsvoorstellen, zoals bezuiniging op het budget van de Fries Milieu Federatie en op het budget Taal en Cultuur. Met succes werden moties ingediend.

Landbouwnotitie
Beleidsmedewerker Tienke Stellingwerf en steunfractielid Sietske Leistra hebben in 2003 het raamwerk neergezet voor een gedegen landbouwnotitie. Bedoeling is dat deze notitie de visie weergeeft van de provinciale fractie op de landouw in Fryslân. Het blijkt geen gemakkelijke taak. Er is een klankbordgroep geformeerd die de ontwikkeling van de notitie kritisch volgt. In het voorjaar van 2004 zag de landbouwnotitie als discussiestuk naar de kiesverenigingen gaan.
STREEKPLAN FRYSLÂN
Veel tijd werd door de Provincie besteed aan de voorbespreking voor een nieuw Streekplan Fryslân: "Yn petear oer de romte fan Fryslân". Vijf themabijeenkomsten werden er gehouden met maatschappelijke organisaties en twee publieksbijeenkomsten, alle op diverse plaatsen in de provincie. Het slotdebat vond plaats op 6 maart, vlak voor de verkiezingen van Provinciale Staten. Op deze wijze is getracht de bevolking te betrekken bij toekomstige ontwikkelingen van Fryslân en de interesse voor de Provincie en daarmee de opkomst bij de verkiezingen te vergroten. Het spreekt vanzelf dat de Statenleden een grote betrokkenheid hadden bij deze bijeenkomsten.

ALGEMENE BESCHOUWINGEN
In de Algemene Beschouwingen 2004 voerde de ChristenUnie/SGP-fractie een pleidooi voor gratis openbaar vervoer tussen Leeuwarden en Drachten. Met als doel de verkeersveiligheid en de doorstroming op de Wâldwei te bevorderen. De fractie is voorstander van kleinschalige projecten om het openbaar vervoer te stimuleren, maar keert zich tegen megaprojecten zoals de Magneetzweefbaan. Een light-rail verbinding tussen Heerenveen, Drachten en Groningen heeft de voorkeur van de fractie. Verder waarschuwde de fractie voor al te gemakkelijke voorfinanciering door de provincie van projecten die door het Rijk betaald moeten worden. In de algemene beschouwingen vroeg de ChristenUnie/SGP ook aandacht voor de moeilijke positie van schelpdiervissers en garnalenvissers. Ook benadrukte de fractie het belang van de havens van Lauwersoog en Zoutkamp waar honderden Friezen werken.
In de algemene beschouwingen drong de ChristenUnie/SGP aan op een goed onderwijsachterstandsbeleid door de provincie. ‘Wy fine it lykwols wichtich dat de provinsje har maatskiplike ferantwurdlikheid nimt foar dizze provinsjale problematyk’, aldus fractievoorzitter Rein Ferwerda.
Grote en kleine dorpen moeten naar hun eigen schaal mogelijkheden hebben om woningen te bouwen. Het contingentenbeleid voor gemeenten dient geëvalueerd te worden en de Friese gemeenten moeten de handen ineen slaan om voldoende woningen in de sociale sector te bouwen.
Het Noorden heeft ook na 2006 behoefte aan extra financiële steun om financieel economische achterstanden weg te werken. In de algemene beschouwingen vroeg de fractie het college van GS om het Rijk aan eerder gemaakte afspraken te houden.

NIEUWSBRIEVEN EN KRANT
In totaal bracht de fractie in 2003 zes nieuwsbrieven uit. Vooral rond de verkiezingstijd bleek het een goed middel te zijn om bijeenkomsten onder de aandacht te brengen. Een keer werd een provinciale krant gepresenteerd. Deze krant werd ook gebruikt in de verkiezingscampagne.

WERKBEZOEKEN
Franeker 7 februari 2003
Op 7 februari werd het eerste werkbezoek gehouden aan Franeker. 's Morgens een bezoek aan het gemeentebestuur, waarbij herinrichting van de binnenstad en ontwikkelingsplan Franeker-Zuid de hoofdonderwerpen waren. 's Middags een bezoek aan het Cartesius Instituut. Er waren ongeveer 16 deelnemers, zowel (vertegenwoordigers van) gemeenteraadsleden als Statenleden en statenfractie.
Volgens de nieuwe werkwijze speelde het plaatselijke raadslid van de ChristenUnie Jan de Roon een belangrijke rol in de organisatie van deze dag.
Dongeradeel 24 oktober
Op 24 oktober werd een werkbezoek gebracht aan de gemeente Dongeradeel. 's Morgens werden wij ontvangen door het gemeentebestuur. Na inleidende informatie onder anderen over de 'Centrale As' met de beoogde uitbreiding van industrieterrein Betterwird, volgde een wandeling door Dokkum, een bezoek aan het museum Het Admiraliteitshuis en verder te voet naar de Bonifatiuskapel. Ook dit was een leerzame en aangename excursie met iets minder deelnemers. Het werkbezoek kwam tot stand in overleg met wethouder Sicco Boorsma die lid is van de ChristenUnie.

DE FRACTIE
De fractie bestond na de verkiezingen uit:
fractievoorzitter drs. R. (Rein) Ferwerda, Morra (RPF),
tweede fractievoorzitter A. (Albert) Oostland, Kollum (GPV) en
statenlid O. A. (Otto) van der Galiën, Leeuwarden (SGP).
De fractie liet zich politiek ondersteunen door P. (Pieter) Tamsma, vierde op de lijst, die tevens commissielid werd.
T. (Tienke) Stellingwerf-Bloem (GPV) bleef beleidsmedewerker.
M. (Margreet) van der Molen te Harlingen (GPV) werd aangenomen als fractiemedewerkster.
A. (Bram) van der Werf te Rinsumageest zorgde voor de website van ChristenUnie (en SGP) en voor het fractiearchief.

De fractie liet zich adviseren door de volgende leden van de ingestelde ‘Raad van Advies’:
R. (Reitse) van der Galiën te Wijnjewoude (RPF),
H. (Haaije) de Jong te Oosterzee (RPF),
S. (Sietske) Leistra-Grijpstra te Wouterswoude (RPF),
G. (Gerben) Stellingwerf te Buitenpost (GPV),
A. (Addy) Stoker te Leeuwarden (GPV),
P.T. (Piter) de Vries te Veenwouden (SGP),
J. (Jan) Wessels te Drachten (SGP).

VOORUIT ZIEN
In 2003 werd het duale bestuurssysteem ingevoerd. Met als doel de burger en de politiek dichter bij elkaar te brengen. Of dat doel ook werkelijk wordt bereikt, zal de tijd moeten uitwijzen. Vooralsnog wordt de provinciale bestuurslaag beschouwd als een schimmig en weinig tot de verbeelding sprekend politiek orgaan. In de hoop iets aan dat imago te veranderen heeft fractievoorzitter Rein Ferwerda zich aan het begin van de periode uitgesproken voor een Permanente Campagne. Meer dan voorheen wordt het politieke handelen van de fractie naar buiten gebracht door middel van persberichten en interviews. Ook in het komende jaar zal de fractie daar mee verder gaan.
Het dualisme vraagt van bestuurders dat ze veel vaker dan voorheen hun oor te luisteren leggen in de Friese samenleving. De ChristenUnie/SGP statenfractie gaat daarom meer op werkbezoek. Planning is om in vier jaar alle gemeenten van Fryslân te bezoeken. Ook wordt regelmatig overleg gevoerd met de raadsleden en wethouders in de provincie.
Voor het nieuwe jaar staat in ieder geval een bezoek aan Vlieland, Leeuwarden en Gaasterland-Sleat op het programma.
Maar bovenal verwachten we de zegen van de Here. Immers: Als God de Heer het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden (Ps. 127)

Archief > 2004