Nota Ruimte

vrijdag 04 juni 2004 23:15

De nota 'Ruimte' noopt onze fractie om een reactie te geven naar onze collega's in de Tweede Kamer.

Reactie op de nota Ruimte.
1. Het wegwerken van het verschil in ontwikkeling tussen Noord-Nederland en de rest van Nederland (het zgn. faseverschil) wordt nog nauwelijks genoemd en in de nota Pieken in de Delta vanaf 2007 al helemaal niet meer.
2. Voor de economische kernzones is geen aandacht meer in de nota Ruimte, alleen de as Groningen-Assen wordt nog genoemd. Een van de twee kernzones in Fryslân, de Westergo-zone (Leeuwarden-Harlingen) lijkt zelfs het lot beschoren van een nationaal landschap met een 'ja, mits' regiem t.a.v. de ontwikkeling van wonen en werken. De afspraak met met het ministerie van LNV was echter dat onze provincie het "nationaal landschap Fries terpengebied" zodanig mag begrenzen dat er voldoende ruimte overblijft voor de verder ontwikkeling van Harlingen en Franeker binnen de Westergozone. Dit geldt ook voor de glastuinbouwlocatie in ontwikkeling in Noordwest-Fryslân.
3. Voor de haven van Harlingen zijn de ontwikkelingsmogelijkheden niet gegarandeerd in de nota Ruimte
4. Het rijk trekt zich terug op de nationale hoofdstructuur ook qua inzet van rijksinstrumenten en rijksgelden. Daardoor moeten de lagere overheden zich onder anderen maar zien te redden, ook financieel, met het "witte gebied" (de gebieden die niet vallen onder de ecologische hoofdstructuur).
5. De nota Ruimte bestempelt beheersgebieden als "natuurgebied", terwijl deze gebieden als hoofdfunctie landbouw hebben. Dit kan grote gevolgen hebben voor het draagvlak voor agrarisch natuurbeheer in Fryslân.
6. De vrij inzetbare beheershectares in Fryslân, die in principe in de gehele provincie ingezet kunnen worden, worden in de nota Ruimte tot de EHS gerekend. Daarmee worden de ontwikkelingen in Fryslân op slot gezet, wat niet de bedoeling kan zijn van de nota Ruimte.
7. Het rijk rekent alleen nog de robuuste ecologische verbindingszones tot de EHS en niet meer de "normale" ecologische verbindingszones. Hiermee wordt het fundament onder het Friese provinciale beleid voor ecologische verbindingszones weggeslagen.

Wij hopen dat wij jullie met deze Friese reactie van dienst hebben mogen zijn en wensen jullie veel zegen op jullie werk.

Archief > 2004