NUON-aandelen verkopen en investeren in duurzame energie

Windmolens_zonnebloemmaandag 09 februari 2009 12:24

De ChristenUnie vindt het niet nodig het besluit over de verkoop van de aandelen in energiebedrijf NUON te herijken. Volgens fractievoorzitter Albert Oostland zijn er geen nieuwe ontwikkelingen die dat rechtvaardigen. Oostland zei dat tijdens het spoeddebat over de verkoop van NUON aandelen, aangevraagd door GrienLinks, FNP en SP.

In 2000 nam Provinciale Staten in meerderheid het besluit de aandelen van de hand te doen. Als reden daarvoor werd aangevoerd dat de aandelen op geen enkele manier een basis boden voor meer zeggenschap binnen het bedrijf. Ook leverden de aandelen onvoldoende dividend op. De Staten oordelen toen dat het 'slapende kapitaal' beter ingezet kon worden voor majeure projecten in Fryslân onder andere in infrastructuur en zorg.

Voor de ChristenUnie (toen nog RPF/GPV en SGP) was de verkoop in 2000 al geen vraag. "Onze fracties willen niet langer investeren dan wel participeren in een beleggingsmaatschappij als nietszeggende aandeelhouders", betoogde het toenmalig Statenlid Pieter de Vries. "En met beëindigen bedoelen we dan een algehele overdracht of verkoop van aandelen. Dus zowel voor het handelsbedrijf als voor het netwerkbedrijf".

Inmiddels is de Splitsingswet aangenomen en blijft het netwerk  verplicht in handen van de overheid. Het commenrciele deel mag wel worden verkocht

Oostland zei verder dat de verkoop van NUON aandelen grote kansen biedt aan Fryslân. De ChristenUnie wil graag dat een deel van het geld wordt geïnvesteerd in grootschalige duurzame energie.

Archief > 2009