ChristenUnie wil nieuwe techniek voor verkeersdoorstroming snel toepassen

albert3woensdag 09 april 2008 11:11

LEEUWARDEN - De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân wil dat de Provincie onderzoekt of de onlangs uitgevonden techniek voor een betere verkeersdoorstroming op kruispunten met verkeerslichten op de N356 bij Burgum kan worden toegepast. De fractie vraagt aan Gedeputeerde Staten om de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Ook vraagt de fractie aan GS om te bekijken of meer kruispunten op Provinciale wegen voor dit systeem in aanmerking zouden komen.

Onlangs promoveerde onderzoeker Ronald van Katwijk aan de TU Delft op een systeem dat de verkeersdoorstroming op kruispunten met verkeerslichten met maar liefst 15 procent kan verbeteren. Doordat het systeem niet alleen kijkt naar verkeersbewegingen op het kruispunt maar ook het naderend verkeer op 2 minuten afstand van het kruispunt meet, kan een betere afweging worden gemaakt welk verkeer voorrang krijgt. Dat geldt in het bijzonder voor vrachtverkeer omdat bekend is dat juist het optrekken en afremmen van vrachtwagens veel tijd kost en bovendien milieubelasting veroorzaakt.

Het nieuwe systeem maakt gebruik van al bestaande lussen in de weg. Deze lussen worden nu ook al gebruikt op kruispunten met verkeerslichten. Volgens de onderzoeker zijn er geen grote investeringen nodig om het nieuwe systeem in te voeren. Het zal volgens hem slechts een kwestie zijn van de software van het programma aanschaffen.

Archief > 2008