Sterke scholen inzetten bij het wegwerken van onderwijsachterstanden!

OranjeNassauvrijdag 02 maart 2007 23:13

FRANEKER – De ChristenUnie wil sterke scholen inzetten om zwakkere scholen te helpen. Dat stelde Piet Adema, lijsttrekker van de ChristenUnie in Fryslân gisteravond op een bijeenkomst in Franeker. “In het onderwijs kennen we het systeem van tutor-leerlingen. Sterke leerlingen helpen minder goede leerlingen. Datzelfde systeem kunnen we ook op schoolniveau inzetten,“ aldus Adema.

Fryslân telt 17 basisscholen die zwak presteren volgens de richtlijnen van de Onderwijsinspectie. Soms schiet de school tekort in zorg, soms ook in de kwaliteit van onderwijs. Een aantal van deze scholen blijft jarenlang onder verscherpt toezicht van de Inspectie staan, zonder dat er echt iets veranderd. De ChristenUnie is van mening dat er veel te winnen is bij meer ‘grensverkeer’ tussen scholen. “Scholen die goed presteren kunnen heel goed hun positieve ervaringen delen met scholen waar het minder goed gaat. Je zou zelfs kunnen denken aan het uitlenen van personeel voor een afgesproken periode om een ‘zwakke’ school weer op de rails te krijgen. Ook op bestuur- en managementniveau kunnen ervaringen worden uitgewisseld”, aldus Adema.

Adema heeft zich in de afgelopen weken verbaasd over het gemak waarop veel partijen in Fryslân de beurs trekken als het gaat om het wegwerken van achterstanden in het onderwijs. “Natuurlijk is het goed om daarvoor geld uit te trekken. Het Rijk doet dat ook en de ChristenUnie wil zeker geld investeren in onderwijs als dat nodig is. Maar daarnaast willen we beginnen met een open gesprek tussen diverse scholen. Met als doel dat scholen elkaar de helpende hand gaan toesteken. De Provincie kan een rol spelen in het bij elkaar brengen van die scholen.”

Archief > 2007