Opvang vluchtelingenkinderen

Vluchteling kind.jpgwoensdag 22 april 2020 17:32

Op de Griekse eilanden leven duizenden vluchtelingen in erbarmelijke omstandigheden. De kampen zijn overvol, de medische voorzieningen zijn slecht en een goede hygiëne is vrijwel onmogelijk. Griekenland heeft de andere EU-lidstaten gevraagd om 2.500 alleenstaande kinderen over te nemen.

De Nederlandse regering heeft hier nog niet positief op gereageerd. In de Provinciale Staten van Fryslân komt dit onderwerp ook aan de orde tijdens de vergadering van 22 april 2020. Meerdere partijen willen dat de provincie Fryslân er bij het kabinet op aan gaat dringen om 500 vluchtelingenkinderen op te vangen in Nederland.

De ChristenUnie Fryslân vindt de situatie in de vluchtelingenkampen schrijnend. “Het is onze opdracht om goed om te zien naar onze naaste”, zegt Lieuwe van der Pol. Tijdens het debat wijst hij op onze uiterst bescheiden rol in deze situatie. “Het is niet aan Fryslân om hier een besluit over te nemen, maar we kunnen de gemeenten en het Rijk wel vragen hier positief aan mee te werken”, zegt hij. ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind doet er alles aan om deze vluchtelingenkinderen in veiligheid te brengen. Hier kunt u meer lezen over zijn inzet. In Fryslân is de politiek verdeeld over dit onderwerp. Uit een peiling bleek dat er in Provinciale Staten helaas geen steun is om er vanuit Fryslân op aan te dringen dat wij deze vluchtelingen moeten opvangen.

Archief > 2020