Jaarverslag ChristenUnie Fryslân 2005

woensdag 12 april 2006 11:46

Voor de provinciale ChristenUnie Fryslân is het jaar 2005 in velerlei opzicht een goed jaar geweest. Op diverse manieren werd er aan de weg getimmerd. Vele malen werden standpunten van de ChristenUnie in de media verwoord. De onderlinge band werd verstevigd. Het contact met de burger verdiept. Mensen voelden zich aangesproken door de wijze van christelijk politiek handelen. We wilden er zijn voor alle inwoners van de provincie Fryslân. Hoe dat allemaal in z’n werk ging? Daartoe dient dit jaarverslag.

Algemeen

Bestuur

In de loop van het jaar 2005 vond er een wisseling plaats binnen het bestuur. De heren H. de Jong (Oosterzee) en C. Leguyt (Buitenpost) namen afscheid. Gedurende een groot aantal jaren hebben ze respectievelijk 10 en 22 jaar deel uitgemaakt van het bestuur. De Jong eerst binnen de RPF en Leguyt binnen het GPV. Daarna gezamenlijk binnen de ChristenUnie. In hun plaats werd benoemd de heer. Y. de Boer, wethouder in de gemeente Gaasterlân-Sleat.

Per 31 december 2005 bestaat het bestuur uit de volgende personen:

J.E. Greving - voorzitter

R. van der Veen - tweede voorzitter / penningmeester

P. Sijtsma - secretaris

S. Leistra – Grijpstra - promotor

R. van der Galiën - politiek secretaris

K. Grimmius - lid

Y. de Boer - lid

R. de Jong - jongerenorganisatie Perspectief

In voorkomende gevallen worden de bestuursvergaderingen bijgewoond door de voorzitter van de Statenfractie, dhr. R. Ferwerda.

Bestuursvergaderingen

Het bestuur vergaderde gedurende het jaar 2005, zes maal. De vergaderingen werden zoals gebruikelijk gehouden in de Kurioskerk te Leeuwarden, doch eenmaal in De Morgenster. De meest in het oog springende onderwerpen waren:

het voorbereiden en organiseren van Provinciale Unievergaderingen en themadagen,

het onderhouden van contacten met de fractie, opbouwwerkers, afdelingen en landelijke organen,

het zorgen voor diverse faciliteiten ten behoeve van promotie, cursussen, opbouwwerk;

het doen verschijnen van de provinciale Uniekrant,

het treffen van voorbereidingen voor de provinciale verkiezingen 2007.

PCR vergaderingen

Het aantal provinciale Unievergaderingen bedroeg in het jaar 2005 twee.

Op 29 maart werd tijdens de voorjaarsvergadering te Leeuwarden, naast de afhandeling van huishoudelijke zaken, aan de hand van diverse stellingen in groepjes gediscussieerd aan de hand van een aantal stellingen die te maken hadden met het functioneren van de ChristenUnie wethouders en raadsleden in hun politiek handelen.Het totaal aantal aanwezigen bedroeg 24.          .

Op 16 november werd een themabijeenkomst gehouden te Franeker, waarbij het onderwerp was ‘de toekomst van het bijzonder onderwijs’. Hiervoor was uitgenodigd Dhr. A. Slob, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Naast een aantal leden waren er ook belangstellenden uit het onderwijsveld.

De geplande migrantendag op 17 september moest helaas komen te vervallen wegens meerdere migrantenactiviteiten in diezelfde periode.

Overige contacten

De vergaderingen van het Unieconvent en het Uniecongres zijn door bestuursafvaardigingen bezocht. In de meeste gevallen geschiedt dit door de voorzitter en/of tweede voorzitter.

In het verslagjaar is er een aantal malen op voorzittersniveau, informeel contact geweest met het CDA. De inhoud van deze contacten bestond uit het aftasten van zaken, waar beide partijen baat bij zouden kunnen hebben.

Op 19 september werd er in samenwerking met het bestuur van het CDA-Fryslân een lokale kroonbede georganiseerd te Leeuwarden. Hoewel de opkomst enigszins tegenviel, waren beide partijen het er over eens, dat dit voor herhaling vatbaar is.

Op voorzittersniveau zijn er met de fractie contacten geweest over politieke samenwerking op dit moment en vooruitblikken naar de toekomst.

Opbouwwerk

In verband met het drukke werkzaamheden, moest L. Vernhout bedanken als opbouwwerker voor de ChristenUnie in de provincie Fryslân. De heer A. Stoker blijft in dienst van de PCR Fryslân. Zijn werkzaamheden bestonden in het jaar 2005 uit

het begeleiden, adviseren en stimuleren van diverse kiesverenigingen;

het samen met plaatselijke vertegenwoordigers organiseren van bijeenkomsten, met als doel het oprichten van nieuwe kiesverenigingen;

het maken, aanbieden en geven van diverse cursussen om op deze wijze kiesverenigingen wegwijs te maken in het politieke krachtenveld.

Promotiewerk

Begin januari zijn er in het winkelcentrum Bilgaard te Leeuwarden nieuwjaarsgroeten uitgedeeld in de vorm van bonbons.

Op een politieke bijeenkomst in het stadskantoor te Leeuwarden was de ChristenUnie Fryslân present met een stand.

Uniekrant

In het verslagjaar is er geen Provinciale Uniekrant verschenen, maar is deze met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen uitgebracht in februari 2006.

Ledenbestand

Op 31.12.2005 bedroeg het totale ledenbestand: 1577. Ten opzichte van 01.01.2005 een ztijging van 19. De afdelingen Achtkarspelen (+1), Dongeradeel (+31), Harlingen (+2), Heerenveen (+31), Lemsterlân (+2), Skarsterlân (+!), Smallingerland (+2), Sneek (+2) zagen hun ledenaantal toenemen. De overige afdelingen zagen hun ledenaantallen gelijk blijven of dalen.

Tenslotte

Het bovenstaande is slechts een korte opsomming van wat er het afgelopen jaar is gebeurd. Het lijkt allemaal zo zakelijk, maar in werkelijkheid zit er achter elk onderdeel van dit overzicht veel meer. Hoeveel bezoeken zijn er wel afgelegd, hoeveel (telefoon)gesprekken zijn er gevoerd, hoeveel lectuur is er gelezen, hoeveel is er wel gebeden voor een goede voortgang van ons politiek bedrijven? En dat allemaal in een steeds meer Gode vijandige wereld. Het is een groot voorrecht, dat we ook in de provincie Fryslân als ChristenUnie ons werk mogen en kunnen doen. Laten we echter nooit vergeten, dat wij ons politiek bedrijven slechts kunnen doen in afhankelijk van God de Here. Van die God, die ook in het jaar 2005 onze God wilde zijn.

Aldus vastgesteld in de PCR vergadering van 12 april 2006

J.E. Greving, voorzitter                                P. Sijtsma, secretaris