Zijn de ouderen het meest vooruitstrevend in politieke vernieuwing?

de-statenzaal.jpgdonderdag 29 november 2018 22:30

‘Is het tijd om na de komende Statenverkiezingen op een nieuwe manier de coalitievorming aan te pakken?’ Dat is de strekking van de vraag die in de Statenvergadering van november naar voren komt in het initiatiefvoorstel dat is ingebracht door de Statenfractie van ouderenpartij 50PLUS.

Volgens de fractievoorzitter van 50PLUS kunnen een andere manier van formeren en het opstellen van een statenprogramma ertoe leiden dat de burgers meer interesse krijgen voor de politiek. De ChristenUnie fractie besluit maar met één onderdeel van het voorstel in te stemmen. ‘Vernieuwing is goed,’ zegt fractielid Ynze de Boer, ‘maar laten we niet te snel van stapel lopen en eerst maar eens beginnen met het gezamenlijk opstellen van een statenprogramma.’

Uiteindelijk blijkt er bij de stemming voor geen enkel onderdeel van het voorstel een meerderheid. Wel is met de behandeling van dit onderwerp een signaal afgegeven naar de nieuwe Staten dat het op den duur anders moet. Een nieuwe coalitie zou daar volgend jaar de aanzet toe kunnen geven en wie weet is er over vier jaar wel voldoende vertrouwen om hiermee aan de slag te gaan.

Archief > 2018