Vragen ChristenUnie over stalen damwand langs Stroobossertrekvaart

damwand circulairdinsdag 30 januari 2018 21:01

De ChristenUnie in de Staten van Fryslan vindt het vreemd dat de nieuwe damwand langs de Stroobossertrekvaart tussen Dokkum en Stroobos van staal is en niet van circulair materiaal. De fractie vraagt zich af hoe dat strookt met de ambitie van Fryslân om in 2025 maximaal circulair in te kopen. Volgens fractievoorzitter Wiebo de Vries ligt er een mooie kans in de vervanging van damwand. ‘In Fryslân wordt nota bene damwand van circulair materiaal gemaakt. We willen graag weten waarom de provincie hier niet voor kiest.’

‘Bij de vervanging van damwand streeft Fryslân naar een uniform beeld. Dat snappen we. Maar dat heeft wel als risico dat de damwand nooit circulair wordt. Stalen damwand gaat zeker 50 jaar mee, aldus De Vries in vragen aan de gedeputeerde. ‘Hoe voorkom je dat er nu keuzes worden gemaakt die de realisatie van de ambitie op het gebied van circulaire economie in de weg staan. Dat vraagt om een vooruitziende blik en durf om keuzes te maken.’

Het vervangen van damwand kent een lange voorbereidingstijd. Dat er aanvankelijk keuzes worden gemaakt die later niet meer blijken te passen bij ambities is logisch, vindt De Vries. ‘Maar moet je dan niet tussentijds de bakens verzetten? Op deze manier wordt er wel veel gezegd, maar komt er niet veel tot stand. Dat is jammer.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
2018 3001 Stalen damwand langs Stroobossertrekvaart ipv circulaire damwanden71,7 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018