Kleine bedrijven zijn de beste innoveerders

Dries Faems 4woensdag 06 september 2017 13:41

Microbedrijven met minder dan 10 werknemers beschikken vaak over een enorme innovatiekracht. Die stelling verdedigde prof. Dr. Dries Faems tijdens de jaarlijkse ontmoeting van de ChristenUnie fracties van Groningen, Fryslân en Drenthe op 5 september. Faems ontwikkelde in opdracht van SNN (Samenwerking Noord Nederland) en de Universiteit van Groningen een innovatiemonitor.

Fryslân is de meest innovatieve regio van Nederland, hield Faems de aanwezigen voor. ‘Driehonderd MKB’ers zijn koploper, maar dat vertaalt zich niet in economische groei. Ze doen het zonder subsidies. Het aanvragen ervan wordt als tijdrovend en bureaucratisch ervaren. Ze zien zelf de winst van innoveren. Het zijn geen hightech startups,' aldus Faems.

Faems adviseerde de ChristenUnie vooral te vertrekken vanuit deze bestaande initiatieven. De overheid heeft volgens hem een marginale rol en dient slechts als vangnet bij marktfalen. Wel kan de overheid innovatie stimuleren door een goed vestigings- en investeringsklimaat, goed onderwijs, goede infrastructuur en de juiste wetgeving.

Fryslân was gastheer dit jaar voor de noordelijke ChristenUnie-fracties. In de sfeervolle Kofjekeamer spraken de fracties over diverse grensoverschrijdende onderwerpen die hen bezighouden. Zo kwam uiteraard het openbaar vervoer ter sprake, evenals de gaswinning en het vliegveld Groningen-Eelde in relatie met de plannen voor de verdere ontwikkeling van vliegveld Lelystad.

Archief > 2017